مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

782
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

602
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش آرام سازی بر مبنای تئوری رفتار برنامه ریزی شده، بر قاعدگی دردناک دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 238 | صفحه پایان 247

چکیده

 زمینه و هدف: دیسمنوره یا قاعدگی دردناک, یکی از شایع ترین مشکلات زنان است. تئوری رفتار برنامه ریزی شده, یکی از تئوری های مهمی است که فرآیند اصلی پذیرش رفتارهای بهداشتی را توضیح می دهد. این مطالعه, آموزش آرام سازی بر مبنای تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر شدت و مدت درد قاعدگی دردناک دانش آموزان دختر مشهد را مورد بررسی قرار داد.روش تحقیق: این مطالعه نیمه تجربی, بر روی 160نفر از دانش آموزان سال اول مقطع متوسطه شهر مشهد در سال 1392 که قاعدگی دردناک داشتند, انجام شد. دانش آموزان از پنج دبیرستان دخترانه منطقه 6, به صورت تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. مداخله در چهار ﺟﻠﺴﻪﺑﺮﮔﺰار ﮔﺮدﻳﺪ. اطلاعات توسط پرسشنامه محقق ساخته, قبل و سه ماه پس از اجرای مداخله جمع آوری شد. داده ها پس از ورود به نرم افزار آماری SPSS (ویرایش 16), با استفاده از آزمون های آماری WilcoxonIndependent t-Testو Paired t-test تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: پس از مداخله آموزشی, میانگین امتیازات آگاهی, نگرش, درک کنترل رفتار, قصد و انجام حرکات آرام بخش در گروه مداخله, به صورت معنی داری افزایش پیدا کرد (P<0.05). این تغییرات در گروه کنترل معنی دار نبود؛ همچنین تفاوت آماری معنی داری در هنجارهای انتزاعی دو گروه بعد از مداخله مشاهده نگردید.نتیجه گیری: می توان گفت آموزش آرام سازی بر مبنای تئوری رفتار برنامه ریزی شده, در کاهش شدت و مدت درد دانش آموزان مبتلا به قاعدگی دردناک موثر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جلمبادانی، زینب، شجاعی زاده، داوود، حسینی، مصطفی، و صادقی، رویا. (1394). بررسی تاثیر آموزش آرام سازی بر مبنای تئوری رفتار برنامه ریزی شده, بر قاعدگی دردناک دانش آموزان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، 22(3)، 238-247. SID. https://sid.ir/paper/95433/fa

    Vancouver: کپی

    جلمبادانی زینب، شجاعی زاده داوود، حسینی مصطفی، صادقی رویا. بررسی تاثیر آموزش آرام سازی بر مبنای تئوری رفتار برنامه ریزی شده, بر قاعدگی دردناک دانش آموزان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند[Internet]. 1394؛22(3):238-247. Available from: https://sid.ir/paper/95433/fa

    IEEE: کپی

    زینب جلمبادانی، داوود شجاعی زاده، مصطفی حسینی، و رویا صادقی، “بررسی تاثیر آموزش آرام سازی بر مبنای تئوری رفتار برنامه ریزی شده, بر قاعدگی دردناک دانش آموزان،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، vol. 22، no. 3، pp. 238–247، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/95433/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button