مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

521
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

631
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش توجه بر تمامی عملکردهای توجهی و بازداری پاسخ در کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی/ بیش فعالی

صفحات

 صفحه شروع 89 | صفحه پایان 103

چکیده

 مقدمه اختلال کم توجهی/ بیش فعالی از جمله رایج ترین اختلالات رشدی عصبی دوران کودکی محسوب می شود. توجه یکی از مهم ترین کارکردهای شناختی آسیب دیده در این کودکان می باشد که می تواند بسیاری از کارکردهای تحصیلی, اجتماعی و شغلی آینده این کودکان را متاثر سازد. هدف از مطالعه حاضر, بررسی اثربخشی آموزش توجه بر عملکرد توجه و بازداری پاسخ کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی/ بیش فعالی بود. مواد و روش ها نوع پژوهش نیمه آزمایشی با نمونه گیری هدفمند به صورت پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. بدین منظور 40 دانش آموز پسر مبتلا به اختلال کم توجهی/ بیش فعالی به کمک مصاحبه بالینی و پرسشنامه کانرز شناسایی و انتخاب شدند و به طور تصادفی 20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل گمارده شد. به منظور اندازه گیری متغیرهای پژوهش از تکلیف استروپ, آزمون عملکرد پیوسته, آزمون دسته بندی کارت های ویسکانسین و آزمون توجه تقسیم شده استفاده شد. آموزش توجه با استفاده از مجموعه ای از بازی های شناختی مرتبط با توجه و تکالیف توجه محور روی گروه آزمایش در 8 جلسه اجرا گردید. جهت تحلیل داده ها از روش تحلیل کوواریانس استفاده گردید. یافته ها نتایج نشان داد که آموزش توجه, عملکرد توجه پایدار و بازداری پاسخ را در کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی/ بیش فعالی به طور معناداری بهبود بخشید, اما بر عملکرد توجه انتخابی, توجه متناوب و توجه تقسیم شده اثر معناداری نداشت. نتیجه گیری با توجه به یافته ها, برای ارتقاء توجه پایدار و بازداری پاسخ در کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی/ بیش فعالی می توان از بسته آموزشی حاضر استفاده نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نیک پور، ناهید، موسوی نسب، سیدمحمدحسین، و فضیلت پور، مسعود. (1398). اثربخشی آموزش توجه بر تمامی عملکردهای توجهی و بازداری پاسخ در کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی/ بیش فعالی. دانشکده علوم پزشکی نیشابور، 7(4 (پیاپی 25) )، 89-103. SID. https://sid.ir/paper/954440/fa

    Vancouver: کپی

    نیک پور ناهید، موسوی نسب سیدمحمدحسین، فضیلت پور مسعود. اثربخشی آموزش توجه بر تمامی عملکردهای توجهی و بازداری پاسخ در کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی/ بیش فعالی. دانشکده علوم پزشکی نیشابور[Internet]. 1398؛7(4 (پیاپی 25) ):89-103. Available from: https://sid.ir/paper/954440/fa

    IEEE: کپی

    ناهید نیک پور، سیدمحمدحسین موسوی نسب، و مسعود فضیلت پور، “اثربخشی آموزش توجه بر تمامی عملکردهای توجهی و بازداری پاسخ در کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی/ بیش فعالی،” دانشکده علوم پزشکی نیشابور، vol. 7، no. 4 (پیاپی 25) ، pp. 89–103، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/954440/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button