مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,666
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

960
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش تغذیه در دوران بلوغ، بر آگاهی و عملکرد تغذیه ای دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر بیرجند

صفحات

 صفحه شروع 211 | صفحه پایان 218

چکیده

 زمینه و هدف: جهش رشد در دوره نوجوانی و به ویژه وقوع قاعدگی در دختران, سبب افزایش نیازهای تغذیه ای این سنین می شود. مطالعه حاضر, با هدف تعیین تاثیر آموزش تغذیه بر آگاهی و عملکرد تغذیه ای دانش آموزان مقطع راهنمایی شهرستان بیرجند انجام شده است.روش تحقیق: در این مطالعه نیمه تجربی, 120 نفر از دانش آموزان پایه دوم راهنمایی شهر بیرجند در سال 1391, به روش نمونه گیری خوشه ای دومرحله ای انتخاب شدند و به صورت تصادفی, در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها, پرسشنامه ای بود که قبل و یک ماه بعد از مداخله آموزشی (به روش سخنرانی و پرسش و پاسخ) توسط دانش آموزان تکمیل شد. داده ها پس از ورود به نرم افزارSPSS  (ویرایش 16), با استفاده از آزمون های کای دو, تی مستقل, تی زوجی و Anova, در سطح معنی داری 0.05 تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: میانگین نمره آگاهی گروه مداخله, پس از آموزش, از 21.35±4.57 به 26.66±4.4 افزایش یافت (P<0.001) و نمره عملکرد آنها از 1.84±7.39 به 1.86±8.31 افزایش یافت(P<0.04) ؛ همچنین بین تغییرات میانگین نمره آگاهی بین گروه های مداخله و کنترل پس از آموزش تفاوت معنی داری مشاهده شد (P<0.05), اما بین اختلاف میانگین نمره عملکرد دو گروه, تفاوت معنی داری وجود نداشت.نتیجه گیری: آموزش به شیوه سخنرانی و پرسش و پاسخ, می تواند موجب افزایش قابل توجه آگاهی و تاحدودی بهبود عملکرد تغذیه ای نوجوانان گردد؛ اگر چه برای ارتقای رفتارهای تغذیه ای, استفاده از روش های موثرتری توصیه می گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    وفایی نجار، علی، سپاهی باغان، مهدیه، ابراهیمی پور، حسین، میری، محمدرضا، اسماعیلی، حبیب اله، لعل منفرد، الهه، و میرزایی، نسیم. (1393). تاثیر آموزش تغذیه در دوران بلوغ, بر آگاهی و عملکرد تغذیه ای دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر بیرجند. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، 21(2)، 211-218. SID. https://sid.ir/paper/95504/fa

    Vancouver: کپی

    وفایی نجار علی، سپاهی باغان مهدیه، ابراهیمی پور حسین، میری محمدرضا، اسماعیلی حبیب اله، لعل منفرد الهه، میرزایی نسیم. تاثیر آموزش تغذیه در دوران بلوغ, بر آگاهی و عملکرد تغذیه ای دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر بیرجند. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند[Internet]. 1393؛21(2):211-218. Available from: https://sid.ir/paper/95504/fa

    IEEE: کپی

    علی وفایی نجار، مهدیه سپاهی باغان، حسین ابراهیمی پور، محمدرضا میری، حبیب اله اسماعیلی، الهه لعل منفرد، و نسیم میرزایی، “تاثیر آموزش تغذیه در دوران بلوغ, بر آگاهی و عملکرد تغذیه ای دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر بیرجند،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، vol. 21، no. 2، pp. 211–218، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/95504/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا