مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

263
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

483
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آموزش برنامه ی مداخلاتی آموزشی - روانی ویژه مادران نوزاد نارس و ارزیابی اثربخشی آن بر استرس فرزندپروری و بهبود رابطه ی مادر - نوزاد

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 14

چکیده

 هدف این پژوهش آموزش برنامه ی مداخله ای آموزشی– روانی و ارزیابی اثربخشی آن بر استرس فرزندپروری و بهبود رابطه ی مادر-نوزاد بود. این پژوهش یک کارآزمایی بالینی تصادفی بود که در سال 1396انجام شده است. جامعه ی آماری این پژوهش عبارت است از کلیه ی مادران داری نوزاد نارس, بیمارستان های استان مازندران که از این میان 40 مادر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرارگرفته اند. برنامه ی محقق ساخته ی مداخله ای روان شناختی-آموزشی شامل دوازده جلسه ی یک ساعته و ابزارهای پژوهش شامل مقیاس محقق ساخته ی استرس فرزندپروری (1397) و چک لیست محقق ساخته ی تعامل مادر-نوزاد (1397) بوده و برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از طرح اندازه گیری مکرر و تجزیه و تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که مداخلات آموزشی-روانی ویژه ی مادران نوزاد نارس, بر میزان کاهش استرس فرزندپروری و سه مولفه ی آن «آشفتگی والدینی, تعامل آشفته ی والد-نوزاد و انتظارات منفی والدینی» اثر معنا داری گذاشته ((P<0. 01 همچنین تعامل والد-نوزاد نیز بهبود پیدا کرده است((P<0. 01. نتایج آزمون های تعقیبی نشان داده است که تنها مؤلفه ی رفتارهای احساسی تعامل والد-نوزاد متأثر شده است. (p<0. 05) نتایج پژوهش نشان می دهد که برنامه ی مداخلاتی آموزشی-روانی بر کاهش استرس فرزندپروری و بهبود رابطه ی مادر-نوزاد مؤثر بوده است؛ بنابراین پیشنهاد می شود از این گونه برنامه ها در ارتقای کیفیت زندگی مادران با نوزاد نارس استفاده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حبیب پور، سمیه، افروز، غلامعلی، شکوهی یکتا، محسن، بشارت، محمدعلی، فرزاد، ولی اله، و نخشب، مریم. (1400). آموزش برنامه ی مداخلاتی آموزشی - روانی ویژه مادران نوزاد نارس و ارزیابی اثربخشی آن بر استرس فرزندپروری و بهبود رابطه ی مادر - نوزاد. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 22(4 (پیاپی 86) )، 1-14. SID. https://sid.ir/paper/955340/fa

    Vancouver: کپی

    حبیب پور سمیه، افروز غلامعلی، شکوهی یکتا محسن، بشارت محمدعلی، فرزاد ولی اله، نخشب مریم. آموزش برنامه ی مداخلاتی آموزشی - روانی ویژه مادران نوزاد نارس و ارزیابی اثربخشی آن بر استرس فرزندپروری و بهبود رابطه ی مادر - نوزاد. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی[Internet]. 1400؛22(4 (پیاپی 86) ):1-14. Available from: https://sid.ir/paper/955340/fa

    IEEE: کپی

    سمیه حبیب پور، غلامعلی افروز، محسن شکوهی یکتا، محمدعلی بشارت، ولی اله فرزاد، و مریم نخشب، “آموزش برنامه ی مداخلاتی آموزشی - روانی ویژه مادران نوزاد نارس و ارزیابی اثربخشی آن بر استرس فرزندپروری و بهبود رابطه ی مادر - نوزاد،” دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، vol. 22، no. 4 (پیاپی 86) ، pp. 1–14، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/955340/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا