مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

319
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

174
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مراقبت معنوی بر حساسیت اخلاقی در دانشجویان پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 68 | صفحه پایان 78

چکیده

 مقدمه: آموزش پرستاران و دانشجویان پرستاری در مورد اصول و ارزش های معنوی به درک عمیق از مشکلات و تصورات اخلاقی در آن ها کمک می کند. با این حال, موضوع معنویت در محتوای آموزشی اخلاقی لحاظ نشده است. هدف از انجام این پژوهش, بررسی تاثیرآموزش مراقبت معنوی بر حساسیت اخلاقی در دانشجویان پرستاری بود. روش کار: مطالعه ی حاضر یک پژوهش مداخله ای شاهددار تصادفی شده بود تعداد 58 نفر از دانشجویان ترم 7 پرستاری دو دانشکده پرستاری طبس و پیراپزشکی فردوس وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال 1399 به روش سرشماری وارد مطالعه گردیدند. دو دانشکده براساس پرتاب سکه به دوگروه آزمون (29 نفر) و کنترل (29 نفر) تقسیم شدند. برنامه آموزش مراقبت معنوی در گروه مداخله به صورت کارگاه 5 جلسه ای (4 جلسه 90 دقیقه ای و یک جلسه120 دقیقه ای) و سپس یک دوره پیگیری دو ماهه انجام گردید. ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامه استاندارد حساسیت اخلاقی و فرم اطلاعات دموگرافیک بود. داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه 16 با کمک آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف معیار و استنباطی مانند آزمون فریدمن و من ویتنی یو در سطح معناداری 05/0 P < مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: میانگین نمره حساسیت اخلاقی قبل از مداخله بین دو گروه آزمون (37/13± 62/72) و کنترل (72/9± 10/75) تفاوت آماری معناداری نداشت (42/0p=). میانگین نمره حساسیت اخلاقی بلافاصله بعد از مداخله در دانشجویان گروه آزمون (14/13± 03/87) نسبت به گروه کنترل (83/7± 38/76) به طور معناداری بیشتر بدست آمد (001/0

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

رضایی، رضا، وقار سیدین، سیدابوالفضل، زارعی، بهاره، و طبیعی، شهناز. (1400). تاثیر آموزش مراقبت معنوی بر حساسیت اخلاقی در دانشجویان پرستاری. آموزش پرستاری، 10(1 )، 68-78. SID. https://sid.ir/paper/955531/fa

Vancouver: کپی

رضایی رضا، وقار سیدین سیدابوالفضل، زارعی بهاره، طبیعی شهناز. تاثیر آموزش مراقبت معنوی بر حساسیت اخلاقی در دانشجویان پرستاری. آموزش پرستاری[Internet]. 1400؛10(1 ):68-78. Available from: https://sid.ir/paper/955531/fa

IEEE: کپی

رضا رضایی، سیدابوالفضل وقار سیدین، بهاره زارعی، و شهناز طبیعی، “تاثیر آموزش مراقبت معنوی بر حساسیت اخلاقی در دانشجویان پرستاری،” آموزش پرستاری، vol. 10، no. 1 ، pp. 68–78، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/955531/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button