مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

320
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

592
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی و تبیین ابعاد آموزش ایمنی کودکان در حوادث غیرمترقبه

صفحات

 صفحه شروع 211 | صفحه پایان 220

چکیده

 اهداف: کودکان از آسیب پذیرترین افراد در برابر حوادث غیرمترقبه محسوب می گردند و آموزش و ارتقاء توانمندی ها و مهارت های کودکان در زمینه ایمنی از مهم ترین شاخص های سطح سلامت و امنیت یک جامعه می باشد. از این رو هدف پژوهش حاضر شناسایی و تبیین ابعاد آموزش ایمنی کودکان در حوادث غیرمترقبه و ارائه راهکارهای لازم بود. مواد و روش ها: در این پژوهش از مطالعه تطبیقی "George F. Bereday", شامل چهار مرحله توصیف, تفسیر, همجواری و مقایسه استفاده شد. در هر مرحله به توصیف هر یک از عوامل مورد تحقیق به صورت جداگانه پرداخته شد. این پژوهش تطبیقی, با تحلیل برنامه درسی ایمنی در کشورهایی که از نظر "یونیسف" در بحث ارتقاء فرهنگ ایمنی با هدف کاهش خسارات ناشی از بلایای طبیعی دارای برنامه آموزشی جامعی در برنامه درسی خود بوده اند (ژاپن, فرانسه, روسیه, ترکیه, گرجستان و بنگلادش), با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انجام شد. یافته ها: کشورهای موردمطالعه (ژاپن, فرانسه, روسیه, ترکیه, گرجستان و بنگلادش) ابعاد آموزش فرهنگ ایمنی را در برنامه درسی دانش آموزان به 4 بعد اصلی: رویکردهای ادغام, روش های یادگیری, روش های ارزشیابی و توسعه حرفه ای معلمان تقسیم بندی نموده بودند. نتیجه گیری: از مقایسه مؤلفه های استخراج شده از کشورهای منتخب با ایران مشخص گردید که در برنامه درسی ایران به برخی از مؤلفه ها مانند آموزش کمک های اولیه پس از حادثه (ترکیه), مهارت های آموزش بهداشت و ارتقای سلامت (گرجستان) و نحوه کنترل و رفتار در حوادث, کمتر یا اصلاً توجهی نشده است. حال آنکه آموزش و ارتقاء توانمندی ها و مهارت های کودکان در زمینه ایمنی از مهم ترین شاخص های ایمنی کودکان محسوب شده و توجه به این ابعاد با پیشگیری از وقوع حادثه کمک شایانی در انجام مطلوب مأموریت های اورژانسی, انتظامی و امدادی ایفا خواهد نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سرهنگی کادیجانی، مجتبی، عراقیه، علیرضا، سوسهابی، پری، صادقی، علیرضا، و مهدیزاده، امیرحسین. (1399). شناسایی و تبیین ابعاد آموزش ایمنی کودکان در حوادث غیرمترقبه. طب انتظامی، 9(4 )، 211-220. SID. https://sid.ir/paper/956139/fa

    Vancouver: کپی

    سرهنگی کادیجانی مجتبی، عراقیه علیرضا، سوسهابی پری، صادقی علیرضا، مهدیزاده امیرحسین. شناسایی و تبیین ابعاد آموزش ایمنی کودکان در حوادث غیرمترقبه. طب انتظامی[Internet]. 1399؛9(4 ):211-220. Available from: https://sid.ir/paper/956139/fa

    IEEE: کپی

    مجتبی سرهنگی کادیجانی، علیرضا عراقیه، پری سوسهابی، علیرضا صادقی، و امیرحسین مهدیزاده، “شناسایی و تبیین ابعاد آموزش ایمنی کودکان در حوادث غیرمترقبه،” طب انتظامی، vol. 9، no. 4 ، pp. 211–220، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/956139/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button