مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

180
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

562
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آزمون های ارزیابی نوای گفتار: بررسی مروری روایی

صفحات

 صفحه شروع 58 | صفحه پایان 64

چکیده

 مقدمه: یکی از مولفه های مهم در برقراری ارتباط, نوای گفتار می باشد که ویژگی های زبرزنجیری گفتار را توصیف می کند. از آن جا که آزمون ها, ابزارهایی برای کمی کردن توانایی های گفتار و زبان به شمار می روند, می توان گفت که جهت ارزیابی, غربالگری, توصیف, تشخیص و درمان جنبه های مختلف, نیاز به استفاده از آزمون است. پژوهش حاضر با هدف مروری بر آزمون های موجود در حیطه نوای گفتار, خرده آزمون ها, روش اجرا, نمره دهی و در نهایت, کاربرد آن ها در عرصه های بالینی و تحقیقاتی در کودکان و بزرگسالان انجام شد. مواد و روش ها: به منظور مروری بر آزمون های متداول نوای گفتار, پایگاه های اطلاعاتی Web of Science, PubMed, Scopus, MEDLINE, Scientific Information Database (SID), Google Scholar, Ovid و Magiran طی سال های 1982 تا 2019 مورد جستجو قرار گرفت. کلمات کلیدی «نوا, ابزار, ارزیابی, تست, وسیله, تشخیص و اندازه گیری» استفاده گردید. مقالات به دست آمده با استفاده از معیارهای ورود شامل دسترسی به متن کامل مقاله و انگلیسی یا فارسی بودن زبان مقاله مورد بررسی قرار گرفت. از 15 مقاله یافت شده, 8 آزمون جهت بررسی بیشتر وارد تحقیق گردید. یافته ها: آزمون مربوط به نوای گفتار یافت شد که 5 آزمون درکی, 2 آزمون بیانی و 1 آزمون درکی-بیانی بودند. قدیمی ترین آزمون در سال 1981 و جدیدترین آزمون در سال 2012 طراحی شده بود. نتیجه گیری: برخی از آزمون ها به دلیل تخصصی بودن خرده آزمون های مورد ارزیابی, در سال های اخیر بیشتر مورد استفاده قرار گرفته اند. مرور آزمون های نوای گفتار نشان می دهد که آزمون Profiling Elements of Prosody in Speech-Communication (PEPS-C) به دلیل ارزیابی حیطه های درکی-بیانی, هنجاریابی برای کودکان سالم و مبتلا به اختلال, ترجمه به چندین زبان دنیا و ویژگی های روان سنجی بالا, با مقبولیت بیشتری روبه رو بوده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فکارقراملکی، فاطمه، داردانی، نسرین، خدامی، سیده مریم، و جلایی، شهره. (1398). آزمون های ارزیابی نوای گفتار: بررسی مروری روایی. پژوهش در علوم توانبخشی، 15(1 )، 58-64. SID. https://sid.ir/paper/957159/fa

    Vancouver: کپی

    فکارقراملکی فاطمه، داردانی نسرین، خدامی سیده مریم، جلایی شهره. آزمون های ارزیابی نوای گفتار: بررسی مروری روایی. پژوهش در علوم توانبخشی[Internet]. 1398؛15(1 ):58-64. Available from: https://sid.ir/paper/957159/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه فکارقراملکی، نسرین داردانی، سیده مریم خدامی، و شهره جلایی، “آزمون های ارزیابی نوای گفتار: بررسی مروری روایی،” پژوهش در علوم توانبخشی، vol. 15، no. 1 ، pp. 58–64، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/957159/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button