مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

169
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

493
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مبتنی بر روان شناسی مثبت بر افسردگی، اضطراب، استرس و شاخص های کنترل قند در زنان مبتلا به دیابت نوع 2: یک مطالعه ی کارآزمایی بالینی

صفحات

 صفحه شروع 289 | صفحه پایان 295

چکیده

 مقدمه: دیابت نوعی بیماری متابولیک مزمن با شیوع رو به افزایش است که عوارض مختلفی از جمله افسردگی دارد. درمان جامع این بیماری, مستلزم ارزیابی و درمان مشکلات روانی این بیماران می باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر, بررسی تاثیر رویکرد روان شناسی مثبت بر شاخص های سلامت روان و کنترل قند خون بود. روش ها: مطالعه ی حاضر, از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی شاهددار بود که در سال 1397 در مرکز جامع سلامت امام علی (ع) شهر اصفهان انجام شد. 80 نفر به صورت در دسترس از پایگاه های بهداشتی مرکز انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه مورد و شاهد (40 = n در هر گروه) قرار گرفتند. هر دو گروه, تحت مراقبت های معمول سیستم بهداشتی بودند. گروه مورد, علاوه بر آن, 8 جلسه ی آموزش روان شناسی مثبت و 4 جلسه تمرین در منزل دریافت کردند. پرسش نامه ی Depression, anxiety and stress scale-21 (DASS-21), آزمایش های قند خون ناشتا و Glycated hemoglobin (HbA1C), قبل و بعد از مداخله مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: قبل از مداخله بین دوگروه اختلاف معنی داری از نظر HbA1C و Fasting blood sugar (FBS) وجود نداشت, اما بعد از مداخله, میانگین HbA1C در گروه مورد به صورت معنی داری کمتر از گروه شاهد بود. همچنین, کاهش نمره ی افسردگی, اضطراب و استرس در گروه مورد معنی دار بود. با تعدیل اثر نمره ی سلامت روان, تفاوت معنی داری در HbA1C بعد ازمداخله در دو گروه مشاهده نشد. نتیجه گیری: روان شناسی مثبت بر روی کاهش افسردگی, اضطراب, استرس و همچنین, کنترل HbA1C موثر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بابک، آناهیتا، موسوی، سیده زینب، و داستان پور، مهدی. (1399). تاثیر آموزش مبتنی بر روان شناسی مثبت بر افسردگی, اضطراب, استرس و شاخص های کنترل قند در زنان مبتلا به دیابت نوع 2: یک مطالعه ی کارآزمایی بالینی. مجله دانشکده پزشکی اصفهان، 38(574 )، 289-295. SID. https://sid.ir/paper/957409/fa

    Vancouver: کپی

    بابک آناهیتا، موسوی سیده زینب، داستان پور مهدی. تاثیر آموزش مبتنی بر روان شناسی مثبت بر افسردگی, اضطراب, استرس و شاخص های کنترل قند در زنان مبتلا به دیابت نوع 2: یک مطالعه ی کارآزمایی بالینی. مجله دانشکده پزشکی اصفهان[Internet]. 1399؛38(574 ):289-295. Available from: https://sid.ir/paper/957409/fa

    IEEE: کپی

    آناهیتا بابک، سیده زینب موسوی، و مهدی داستان پور، “تاثیر آموزش مبتنی بر روان شناسی مثبت بر افسردگی, اضطراب, استرس و شاخص های کنترل قند در زنان مبتلا به دیابت نوع 2: یک مطالعه ی کارآزمایی بالینی،” مجله دانشکده پزشکی اصفهان، vol. 38، no. 574 ، pp. 289–295، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/957409/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button