مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

243
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

505
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تنظیم سختی پویای یک بازی شناختی مبتنی بر نوروفیدبک با هدف کمک به درمان اختلال نقص توجه-بیش فعالی

صفحات

 صفحه شروع 28 | صفحه پایان 36

چکیده

 مقدمه: اختلال نقص توجه-بیش فعالی (Attention deficit hyperactivity disorder یا ADHD), یکی از شایع ترین اختلالات عصبی در میان کودکان و نوجوانان می باشد. تمرینات مبتنی بر نوروفیدبک به عنوان روش جدیدی در بین درمان های غیر دارویی, با اصلاح ناهنجاری های موجود در برخی از باندهای فرکانسی مغز این کودکان, می تواند به بهبود عملکرد آن ها کمک کند. هدف از انجام پژوهش حاضر, توسعه و طراحی یک بازی رایانه ای به عنوان بستری برای تمرینات نوروفیدبک و به کارگیری تنظیم سختی پویا در طراحی بازی بود. مواد و روش ها: این مطالعه به منظور ارزیابی تنظیم سختی پویا در بازی و سنجش میزان رضایتمندی از بازی با سختی پویا نسبت به بازی با سختی ایستا, طی چهار جلسه بر روی 6 شرکت کننده 20 تا 26 ساله انجام شد و از آن ها درخواست گردید که در هر جلسه بسته به میزان لذت و رضایتی که از بازی داشته اند, عددی بین 1 تا 10 را انتخاب کنند. سپس جهت سنجش میزان اثربخشی روش درمانی مبتنی بر بازی طراحی شده, دو کودک پسر 12 و 13 ساله مبتلا به ADHD طی 10 جلسه تحت تمرینات این بازی قرار گرفتند. یافته ها: تفاوت معنی داری در میزان رضایتمندی شرکت کنندگان از بازی با سختی پویا نسبت به بازی با سختی ایستا مشاهده شد (002/0 = P). همچنین, بازی تاثیر مثبتی در بهبود عملکرد مغزی کودکان داشت. نتیجه گیری: استفاده از بازی, روش جذابی برای درمان کودکان می باشد و متناسب کردن چالش های بازی با مهارت های فردی, می تواند انگیزه کاربر را از ابتدا تا انتهای بازی حفظ کند و علاوه بر این, موجب افزایش لذت از بازی شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مسعودی، مینا، راستی، جواد، مهنام، امین، عابدی، احمد، و نظری، محمدعلی. (1398). تنظیم سختی پویای یک بازی شناختی مبتنی بر نوروفیدبک با هدف کمک به درمان اختلال نقص توجه-بیش فعالی. پژوهش در علوم توانبخشی، 15(1 )، 28-36. SID. https://sid.ir/paper/958217/fa

    Vancouver: کپی

    مسعودی مینا، راستی جواد، مهنام امین، عابدی احمد، نظری محمدعلی. تنظیم سختی پویای یک بازی شناختی مبتنی بر نوروفیدبک با هدف کمک به درمان اختلال نقص توجه-بیش فعالی. پژوهش در علوم توانبخشی[Internet]. 1398؛15(1 ):28-36. Available from: https://sid.ir/paper/958217/fa

    IEEE: کپی

    مینا مسعودی، جواد راستی، امین مهنام، احمد عابدی، و محمدعلی نظری، “تنظیم سختی پویای یک بازی شناختی مبتنی بر نوروفیدبک با هدف کمک به درمان اختلال نقص توجه-بیش فعالی،” پژوهش در علوم توانبخشی، vol. 15، no. 1 ، pp. 28–36، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/958217/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button