مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

262
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

575
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی مداخلات کوئیک تیپس بر پردازش حسی و مشارکت اجتماعی کودکان با اختلال طیف اتیسم

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 61

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر, بررسی اثربخشی برنامه کوییک تیپس بر پردازش حسی و مشارکت اجتماعی کودکان با اختلال طیف اتیسم بود. روش این مطالعه نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه گواه و پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان با اختلال طیف اتیسم 3 تا 5 ساله شهر تهران بود. با روش نمونه گیری در دسترس 29 نفر (12 دختر و 17 پسر) انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارش و مورد پژوهش قرار گرفتند. ابزار سنجش نسخه پیش دبستانی مقیاس اندازه گیری پردازش حسی-پس دبستانی (SPM-P) و برنامه مداخله ای, پروتکل کوییک تیپس بود. برنامه طی 32 جلسه یک ساعته بر روی گروه آزمایش توسط والدین با هدایتگری محقق, طبق پروتکل در منزل اجرا شد. داده ها از طریق آزمون tو تحلیل کوواریانس با نرم افزار 21-SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که اجرای کوییک تیپس در گروه آزمایش, به جز متغیرهای شنوایی و بویایی/ چشایی به طور معناداری موجب بهبود سایر متغیرهای پردازش حسی و مشارکت اجتماعی شد و این تاثیر در مرحله پیگیری دوام داشته, حتی روند بهبود در حس عمقی به طور معناداری ادامه داشت (05/0>p). براساس یافته ها, کوییک تیپس برنامه ای اثربخش جهت حل مشکلات پردازش حسی و مشارکت اجتماعی کودکان با اختلال طیف اتیسم می باشد. پیشنهاد می شود این برنامه که قابل استفاده در منزل و قابل اجرا توسط والدین است, در کنار سایر برنامه های متداول مراکز, به والدین آموزش و جهت حل مشکلات حسی و مشارکت کودکان, در منزل اجرا شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کیوانی، سمیرا، حسینی، سیدعلی، دادخواه، اصغر، و غلامعلی لواسانی، مسعود. (1399). اثربخشی مداخلات کوئیک تیپس بر پردازش حسی و مشارکت اجتماعی کودکان با اختلال طیف اتیسم. توانمند سازی کودکان استثنایی، 11(3 )، 51-61. SID. https://sid.ir/paper/958974/fa

    Vancouver: کپی

    کیوانی سمیرا، حسینی سیدعلی، دادخواه اصغر، غلامعلی لواسانی مسعود. اثربخشی مداخلات کوئیک تیپس بر پردازش حسی و مشارکت اجتماعی کودکان با اختلال طیف اتیسم. توانمند سازی کودکان استثنایی[Internet]. 1399؛11(3 ):51-61. Available from: https://sid.ir/paper/958974/fa

    IEEE: کپی

    سمیرا کیوانی، سیدعلی حسینی، اصغر دادخواه، و مسعود غلامعلی لواسانی، “اثربخشی مداخلات کوئیک تیپس بر پردازش حسی و مشارکت اجتماعی کودکان با اختلال طیف اتیسم،” توانمند سازی کودکان استثنایی، vol. 11، no. 3 ، pp. 51–61، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/958974/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button