مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

300
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

541
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثر بخشی آموزش زوج درمانی شناختی-رفتاری و مدل EIS بر عملکرد جنسی در زنان باردار

صفحات

 صفحه شروع 233 | صفحه پایان 244

چکیده

 مقدمه دوران بارداری با تغییرات جسمانی و روان شناختی بسیاری همراه است. بنابراین زنان باردار ممکن است با مسایل و مشکلات زیادی ازجمله کاهش عملکرد جنسی مواجه باشند. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثر بخشی آموزش زوج درمانی شناختی-رفتاری و مدل EIS بر عملکرد جنسی در زنان باردار انجام شد. روش کار بدین منظور طی یک پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل, از بین جامعه آماری (زنان باردار نخست زا) با لحاظ نمودن ملاک های ورود به پژوهش, به شیوه نمونه گیری در دسترس 60 نفر انتخاب و به شیوه تصادفی ساده در سه گروه 20 نفره (دو گروه مداخله و یک گروه کنترل) جایگزین شدند. در ادامه در طی 8 جلسه 90 دقیقه ای, به یک گروه مداخله آموزش شناختی-رفتاری و به گروه دیگر مدل EIS آموزش داده شد, در حالی که گروه کنترل در این مدت آموزشی دریافت نکردند. ابزار مورد استفاده برای جمع آوری داده ها در پیش آزمون-پس آزمون, پرسشنامه شاخص عملکرد جنسی زنان بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 23 در سطح معناداری 0/05 تحلیل شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که هر دو رویکرد شناختی-رفتاری و مدل EIS بر عملکرد جنسی و خرده مقیاس های آن (میل جنسی, برانگیختگی جنسی, رطوبت مهبلی, ارگاسم, رضایت جنسی, مقاربت دردناک) موثر هستند (0/05

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امینی، محمد، گودرزی، محمود، و شاغیبی، شعله. (1400). مقایسه اثر بخشی آموزش زوج درمانی شناختی-رفتاری و مدل EIS بر عملکرد جنسی در زنان باردار. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا (مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان)، 29(3 )، 233-244. SID. https://sid.ir/paper/960041/fa

    Vancouver: کپی

    امینی محمد، گودرزی محمود، شاغیبی شعله. مقایسه اثر بخشی آموزش زوج درمانی شناختی-رفتاری و مدل EIS بر عملکرد جنسی در زنان باردار. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا (مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان)[Internet]. 1400؛29(3 ):233-244. Available from: https://sid.ir/paper/960041/fa

    IEEE: کپی

    محمد امینی، محمود گودرزی، و شعله شاغیبی، “مقایسه اثر بخشی آموزش زوج درمانی شناختی-رفتاری و مدل EIS بر عملکرد جنسی در زنان باردار،” مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا (مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان)، vol. 29، no. 3 ، pp. 233–244، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/960041/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button