مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

152
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

439
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان خیرگی ناشی از چراغ خودروهای پرمصرف در کشور ایران

صفحات

 صفحه شروع 55 | صفحه پایان 64

چکیده

 زمینه و هدف آمار تصادفات جاده ای و تلفات ناشی از آن در ایران به طور قابل ملاحظه ای بالا می باشد. از طرفی چراغ خودروها به ویژه در جاده های دوطرفه باعث ایجاد خیرگی در رانندگان طرف مقابل می گردد. این مطالعه با هدف تعیین سطح خیرگی آزاردهنده چراغ خودروها و تاثیرات برخی متغیرها در ایجاد خیرگی آزاردهنده انجام شد. مواد و روش ها: شدت روشنایی در سطح چشم رانندگان اندازه گیری شد و با استفاده از مدل Schmidt-Clausen and Bindels model میزان خیرگی آزاردهنده ناشی از چراغ خودروهای با استفاده از مقیاس عددی دی بور و با در نظر گرفتن فاصله جانبی بین دو وسیله نقلیه, فاصله طولی بین دو وسیله نقلیه و درخشندگی زمینه سطح جاده تعیین شد. نتایج در این خودروها در حالت نورپایین, از فواصل 100 متری تا 50 متری, دستگاه لوکس متر هیچ گونه روشنایی را ثبت نکرد. در حالت نوربالا نیز, از فاصله 100 متری با کاهش فاصله طولی بین دو خودرو سطح خیرگی آزاردهنده به طور تدریجی افزایش می یافت. افزایش سطح خیرگی برای خودرو سمند تا 30 متری, پراید صبا GTX تا 20 متری و خودرو Pride 131SL, مگان و پژو پارس تا 10 متری و همچنین خودرو پژو 405 بسته به درخشندگی زمینه تا 10 و 20 متری ادامه داشت و از این فواصل به بعد سطح خیرگی آزاردهنده کاهش می یافت. نتیجه گیری: فاصله جانبی بین خودروها, تنظیم بودن جهت و ارتفاع چراغ خودروها, ولتاژ لامپ و نوع لامپ خودرو در ایجاد خیرگی تاثیر گذار است که با تغییراتی در طراحی جاده ها و سیستم روشنایی وسایل نقلیه قابل کاهش می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مهری، احمد، ذاکریان، سیدابوالفضل، عباسی، میلاد، میرزایی، رمضان، محمدیان، فاروق، و ساجدی فر، جواد. (1400). بررسی میزان خیرگی ناشی از چراغ خودروهای پرمصرف در کشور ایران. مهندسی بهداشت حرفه ای، 8(1 )، 55-64. SID. https://sid.ir/paper/960155/fa

    Vancouver: کپی

    مهری احمد، ذاکریان سیدابوالفضل، عباسی میلاد، میرزایی رمضان، محمدیان فاروق، ساجدی فر جواد. بررسی میزان خیرگی ناشی از چراغ خودروهای پرمصرف در کشور ایران. مهندسی بهداشت حرفه ای[Internet]. 1400؛8(1 ):55-64. Available from: https://sid.ir/paper/960155/fa

    IEEE: کپی

    احمد مهری، سیدابوالفضل ذاکریان، میلاد عباسی، رمضان میرزایی، فاروق محمدیان، و جواد ساجدی فر، “بررسی میزان خیرگی ناشی از چراغ خودروهای پرمصرف در کشور ایران،” مهندسی بهداشت حرفه ای، vol. 8، no. 1 ، pp. 55–64، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/960155/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button