مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

619
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

832
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی دو روش بازی درمانی و خنده درمانی کاتاریا (یوگای خنده) بر اضطراب تعمیم یافته کودکان 12-6 سال

صفحات

 صفحه شروع 74 | صفحه پایان 87

کلیدواژه

خنده درمانی کاتاریا (یوگای خنده)Q2

چکیده

 مقدمه: اضطراب در کودکان به دلیل عدم رشد شناختی دیر تشخیص داده می شود و بر عملکردهای اجتماعی, تحصیلی, عاطفی تاثیر گذاشته و در صورت عدم درمان به موقع بر مراحل دیگر زندگی اثر می گذارد. هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی بازی درمانی و خنده درمانی بر اضطراب کودکان بود. روش: پژوهش از نوع شبه آزمایشی به همراه پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری تحقیق کودکان 6 تا 12 ساله مراجعه کننده به کلینیک های روان شناسی و روان پزشکی شهرستان شاهرود در سال 1398 بودند که تشخیص اضطراب تعمیم یافته دریافت نمودند. 45 نفر به صورت نمونه در دسترس انتخاب و در سه گروه بازی درمانی, خنده درمانی و کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش مقیاس اضطراب کودکان اسپنس (SCAS) بود. همچنین برای تحلیل آماری از نرم افزار 22 spss و روش تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی شفه استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل واریانس نمرات اضطراب نشان داد که در سطح معنی داری 0/01 تفاوت معنی دار بین سه گروه وجود دارد. (16/70=F). آزمون تعقیبی شفه نیز نشان داد که بین بازی درمانی و خنده درمانی تفاوت معنی دار در کاهش اضطراب وجود ندارد, در حالی که بین گروه کنترل با خنده درمانی (14/13) و نیز با بازی درمانی (18/40) تفاوت معنی دار در سطح 0/001 وجود دارد؛ یعنی خنده درمانی و بازی درمانی در گروه های آزمایش باعث کاهش اضطراب شده است؛ ولی در گروه کنترل تغییری در میزان اضطراب مشاهده نشده است. نتیجه گیری: می توان نتیجه گرفت که بازی درمانی و خنده درمانی, اضطراب تعمیم یافته کودکان را کاهش می دهد؛ ولی بین میزان اثربخشی دو روش درمانی فوق تفاوتی وجود ندارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آقاجانی، سیف اله، عابدی، سمیه، و حسینی، اعظم. (1400). مقایسه اثربخشی دو روش بازی درمانی و خنده درمانی کاتاریا (یوگای خنده) بر اضطراب تعمیم یافته کودکان 12-6 سال. روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 8(1 )، 74-87. SID. https://sid.ir/paper/960439/fa

    Vancouver: کپی

    آقاجانی سیف اله، عابدی سمیه، حسینی اعظم. مقایسه اثربخشی دو روش بازی درمانی و خنده درمانی کاتاریا (یوگای خنده) بر اضطراب تعمیم یافته کودکان 12-6 سال. روانشناسی و روانپزشکی شناخت[Internet]. 1400؛8(1 ):74-87. Available from: https://sid.ir/paper/960439/fa

    IEEE: کپی

    سیف اله آقاجانی، سمیه عابدی، و اعظم حسینی، “مقایسه اثربخشی دو روش بازی درمانی و خنده درمانی کاتاریا (یوگای خنده) بر اضطراب تعمیم یافته کودکان 12-6 سال،” روانشناسی و روانپزشکی شناخت، vol. 8، no. 1 ، pp. 74–87، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/960439/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button