مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,849
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر بومی سازی و بیگانه سازی بر درک مطلب کودکان از ترجمه های آلیس در سرزمین عجایب

صفحات

 صفحه شروع 43 | صفحه پایان 58

چکیده

 ونوتی (1995) بومی سازی را در ترجمه به عنوان «جایگزینی تفاوت های زبانی و فرهنگی متن خارجی با متنی قابل فهم برای خواننده زبان مقصد», و بیگانه سازی را به عنوان «ترجمه ای که تفاوت های زبانی و فرهنگی متن را از طریق ایجاد اختلال در کدهای فرهنگی مرسوم در زبان مقصد برجسته می سازد» تعریف می کند.تحقیق حاضر بر آن است که دو ترجمه آلیس در سرزمین عجایب را مورد کنکاش قرار دهد تا از طریق مقایسه فراوانی راه کارهای بومی سازی و بیگانه سازی به کار گرفته شده توسط دو مترجم, پیرزاد و سلیمانی, رابطه میان بومی سازی و میزان درک مطلب کودکان را مشخص سازد.گروهی از آزمودنی ها ترجمه پیرزاد را که بیشتر به سوی بومی سازی تمایل دارد و گروهی دیگر ترجمه سلیمانی را که بیشتر در راستای بیگانه سازی است, مطالعه نمودند. پس از اجرای آزمون درک مطلب و تجزیه و تحلیل داده ها از طریق آزمون T, مشخص گردید گروهی که ترجمه پیرزاد را مطالعه کرده اند نمرات بهتری در آزمون درک مطلب کسب نمودند و همچنین رابطه معناداری در سطح 0.01 بین بومی سازی ترجمه و نمرات درک مطلب کودکان مشاهده شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مرزبان، امیر، و مرتضوی، مرجان. (1389). تاثیر بومی سازی و بیگانه سازی بر درک مطلب کودکان از ترجمه های آلیس در سرزمین عجایب. مطالعات ترجمه، 8(30)، 43-58. SID. https://sid.ir/paper/96088/fa

    Vancouver: کپی

    مرزبان امیر، مرتضوی مرجان. تاثیر بومی سازی و بیگانه سازی بر درک مطلب کودکان از ترجمه های آلیس در سرزمین عجایب. مطالعات ترجمه[Internet]. 1389؛8(30):43-58. Available from: https://sid.ir/paper/96088/fa

    IEEE: کپی

    امیر مرزبان، و مرجان مرتضوی، “تاثیر بومی سازی و بیگانه سازی بر درک مطلب کودکان از ترجمه های آلیس در سرزمین عجایب،” مطالعات ترجمه، vol. 8، no. 30، pp. 43–58، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/96088/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button