مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

208
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

482
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش خود مدیریتی مبتنی بر درمان شناختی رفتاری گروهی بر کیفیت زندگی بزرگسالان مبتلا به سندرم متابولیک: یک کارآزمایی بالینی تصادفی

صفحات

 صفحه شروع 81 | صفحه پایان 92

چکیده

 سابقه و هدف افزایش کیفیت زندگی, از اهداف مراقبت و پیشگیری از بروز بیماری های مزمن مانند سندرم متابولیک است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش خودمدیریتی مبتنی بر درمان شناختی رفتاری گروهی برکیفیت زندگی بزرگسالان مبتلا به سندرم متابولیک انجام شد. مواد و روش ها این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده در سال 1398 انجام شد. تعداد 80 بزرگسال مبتلا به سندرم متابولیک انتخاب و با روش بلوک های جایگشتی به دو گروه 40 نفره مداخله و کنترل تقسیم شدند. داده ها با پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (WHOQOL-BREF) قبل از مداخله و سه ماه بعد از پایان مداخله گردآوری شد. آموزش مداخلات خودمدیریتی مبتنی بر درمان شناختی رفتاری طی 8 جلسه 90 دقیقه ای به صورت دو بار در هفته اجراشد و گروه کنترل فقط مراقبت های روتین را دریافت کردند. داده ها با آمار توصیفی و آزمون های کای اسکویر, تی مستقل و تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها میانگین کیفیت زندگی کل و همچنین ابعاد سلامت جسمی, سلامت روانی و روابط اجتماعی در گروه آموزش خودمدیریتی در پیش آزمون به ترتیب 18/5 ± 14/42, 32/9 ± 53/45, 44/7 ± 38/40 و43/6 ± 32/43 بود که بعد از مداخله به طور معنی داری به 23/7 ± 38/56, 35/13 ± 22/71, 56/8 ± 29/65 و95/6 ± 76/48 افزایش یافت (001/0> P), اما در بعد سلامت محیط قبل و بعد از مداخله تفاوت معنی داری مشاهده نشد(345/0P=). در گروه کنترل تفاوت معنی داری در پیش آزمون و پس آزمون در نمرات کیفیت زندگی و ابعاد آن دیده نشد(05/0

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دلشاد نوقابی، علی، بیاضی، محمدحسین، رجایی، علیرضا، و محمدزاده، فاطمه. (1400). اثربخشی آموزش خود مدیریتی مبتنی بر درمان شناختی رفتاری گروهی بر کیفیت زندگی بزرگسالان مبتلا به سندرم متابولیک: یک کارآزمایی بالینی تصادفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، 31(197 )، 81-92. SID. https://sid.ir/paper/961466/fa

    Vancouver: کپی

    دلشاد نوقابی علی، بیاضی محمدحسین، رجایی علیرضا، محمدزاده فاطمه. اثربخشی آموزش خود مدیریتی مبتنی بر درمان شناختی رفتاری گروهی بر کیفیت زندگی بزرگسالان مبتلا به سندرم متابولیک: یک کارآزمایی بالینی تصادفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)[Internet]. 1400؛31(197 ):81-92. Available from: https://sid.ir/paper/961466/fa

    IEEE: کپی

    علی دلشاد نوقابی، محمدحسین بیاضی، علیرضا رجایی، و فاطمه محمدزاده، “اثربخشی آموزش خود مدیریتی مبتنی بر درمان شناختی رفتاری گروهی بر کیفیت زندگی بزرگسالان مبتلا به سندرم متابولیک: یک کارآزمایی بالینی تصادفی،” مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، vol. 31، no. 197 ، pp. 81–92، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/961466/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button