مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

221
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

559
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی ذهن آگاهی مبتنی بر روایت درمانی گروهی بر بهبود علایم افسردگی و بازده های هیجانی، در دانش آموزان دارای نشانگان افسردگی

صفحات

 صفحه شروع 57 | صفحه پایان 66

چکیده

افسردگی در کودکان و نوجوانان به دلیل و ایجاد اختلال در کارکردهای مختلف اجتماعی, تحصیلی, حرفه ای و غیره, شیوع آن موضوعی است که به توجه جدی نیاز دارد. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی برنامه مداخله ذهن آگاهی مبتنی بر روایت درمانی گروهی بر بهبود علایم افسردگی و بازده های هیجانی در دانش آموزان دارای نشانگان افسردگی بود. برای این منظور در طی یک پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون, پس آزمون و گروه کنترل, 40 نفر از دانش آموزان با نشانگان افسردگی, ساکن شهر تبریز به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 20 نفره, آزمایش و کنترل کارگماری شدند. علایم افسردگی و بازده های هیجانی آزمودنی ها قبل و بعد از اتمام مداخله مورد ارزیابی قرار گرفت. مداخله ذهن آگاهی مبتنی بر روایت درمانی گروهی بر روی گروه آزمایش در 16 جلسه اجرا شد. گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد فرایند جلسات مداخلات برنامه ذهن آگاهی مبتنی بر روایت درمانی گروهی باعث بهبود علایم افسردگی و بازده های هیجانی در دانش آموزان دارای نشانگان افسردگی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است. با توجه نتایج به دست آمده از این پژوهش, می توان از برنامه مداخله ذهن آگاهی مبتنی بر روایت درمانی گروهی به عنوان یک برنامه مداخله ای موثر در بهبود علایم افسردگی و بازده های هیجانی در دانش آموزان دارای نشانگان افسردگی استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    چنگیزی، فرشته، آزموده، معصومه، لیوارجانی، شعله، و واحدی، شهرام. (1399). اثربخشی ذهن آگاهی مبتنی بر روایت درمانی گروهی بر بهبود علایم افسردگی و بازده های هیجانی, در دانش آموزان دارای نشانگان افسردگی. اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی (اندیشه و رفتار) )، 15(57 )، 57-66. SID. https://sid.ir/paper/961642/fa

    Vancouver: کپی

    چنگیزی فرشته، آزموده معصومه، لیوارجانی شعله، واحدی شهرام. اثربخشی ذهن آگاهی مبتنی بر روایت درمانی گروهی بر بهبود علایم افسردگی و بازده های هیجانی, در دانش آموزان دارای نشانگان افسردگی. اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی (اندیشه و رفتار) )[Internet]. 1399؛15(57 ):57-66. Available from: https://sid.ir/paper/961642/fa

    IEEE: کپی

    فرشته چنگیزی، معصومه آزموده، شعله لیوارجانی، و شهرام واحدی، “اثربخشی ذهن آگاهی مبتنی بر روایت درمانی گروهی بر بهبود علایم افسردگی و بازده های هیجانی, در دانش آموزان دارای نشانگان افسردگی،” اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی (اندیشه و رفتار) )، vol. 15، no. 57 ، pp. 57–66، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/961642/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button