مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

759
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

732
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی میزان استفاده از رسانه های دیجیتال و ارتباط آن با اختلالات رفتاری در کودکان

صفحات

 صفحه شروع 158 | صفحه پایان 163

چکیده

 سابقه و هدف عوارض استفاده خردسالان از رسانه های دیجیتال در دنیا و ایران رو به افزایش است. هدف این مطالعه ارزیابی میزان استفاده از رسانه های دیجیتال (تلویزیون, موبایل و تبلت) و ارتباط آن با اختلال رفتاری در کودکان مقطع پیش دبستانی می باشد. مواد و روش ها: این مطالعه یک مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود, که با روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی بر روی 274خردسال محصل پیش دبستانی در دو مرکز تحت پوشش آموزش و پرورش و دو مرکز تحت نظارت بهزیستی شهر کرمان در سال تحصیلی 98-97 انجام شد. پرسشنامه های مورد استفاده شامل پرسشنامه های اطلاعات دموگرافیک و اختلالات رفتاری کودکان راتر(Rutter) بود. یافته ها: 4/76 درصد از کودکان میزان استفاده بیش تر از 2 ساعت و بقیه کم تر از 2 ساعت در روز داشتند. جنسیت کودک, شاغل بودن مادر و میزان تحصیلات وی ارتباط معنی داری با میزان ساعت استفاده کودک از رسانه های دیجیتال داشت (05/0< P). نمره کل اختلالات رفتاری و بعد پرخاشگری آن ارتباط واضحی با میزان استفاده از تلویزیون داشت (05/0< P). استفاده بیش از 2 ساعت از تبلت در روز با رفتارهای ضد اجتماعی (05/0< P) و استفاده بیش از 2 ساعت از موبایل در روز با اضطراب, رفتارهای ضد اجتماعی و نمره کل اختلالات رفتاری (05/0< P) ارتباط آشکاری داشتند. مقایسه میانگین نمرات حیطه های مختلف پرسشنامه راتر بر حسب ساعت استفاده کلی از رسانه های دیجیتال تفاوتی نشان نداد (05/0> P). استنتاج با توجه به نتایج, محدود کردن جداگانه و اختصاصی استفاده از هر یک از رسانه های دیجیتال می تواند در کاهش اختلالات رفتاری در کودکان موثر باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اسلامی شهربابکی، مهین، احمدی، عاطفه، صباحی، عبدالرضا، و صالحی، پیام. (1399). ارزیابی میزان استفاده از رسانه های دیجیتال و ارتباط آن با اختلالات رفتاری در کودکان. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، 30(189 )، 158-163. SID. https://sid.ir/paper/962041/fa

    Vancouver: کپی

    اسلامی شهربابکی مهین، احمدی عاطفه، صباحی عبدالرضا، صالحی پیام. ارزیابی میزان استفاده از رسانه های دیجیتال و ارتباط آن با اختلالات رفتاری در کودکان. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)[Internet]. 1399؛30(189 ):158-163. Available from: https://sid.ir/paper/962041/fa

    IEEE: کپی

    مهین اسلامی شهربابکی، عاطفه احمدی، عبدالرضا صباحی، و پیام صالحی، “ارزیابی میزان استفاده از رسانه های دیجیتال و ارتباط آن با اختلالات رفتاری در کودکان،” مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، vol. 30، no. 189 ، pp. 158–163، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/962041/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button