مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

889
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش ترجمه در نحوه برگردان «دام» های ترجمه از انگلیسی به فارسی

صفحات

 صفحه شروع 37 | صفحه پایان 54

چکیده

 پژوهش حاضر از طریق مقایسه کیفیت ترجمه مترجمان آموزش دیده و مترجمان آموزش ندیده به بررسی نقش آموزش ترجمه در نحوه برگردان دام های ترجمه از انگلیسی به فارسی (ساخت های به ظاهر ساده اما گمراه کننده) می پردازد. شرکت کنندگان در این تحقیق دو گروه 15 نفره بودند: گروه 1 شامل 15 مدرس زبان انگلیسی بود که تسلط کافی به زبان انگلیسی داشتند اما آموزش ترجمه ندیده بودند و گروه 2 شامل 15 دانشجوی (کارشناسی و کارشناسی ارشد) مترجمی انگلیسی. آزمونی شامل 15 جمله انگلیسی, که جمعا 20 دام ترجمانی دربرداشت, تدوین و برای ترجمه به شرکت کنندگان در تحقیق داده شد. سپس بررسی و نمره دهی به ترجمه های به دست آمده بر مبنای روانی و نزدیکی به متن مبدا صورت گرفت. نتایج حاصل حاکی از تفاوت های معناداری بود. میانگین نمره در گروه 2 (مترجمان آموزش دیده) بسیار بالاتر از میانگین نمره در گروه 1 (مترجمان آموزش ندیده) بود, که نشان از تاثیر آموزش بر کیفیت ترجمه دارد. ضریب همبستگی بین وجود آموزش ترجمه و نمره های آزمون ترجمه 0.86 بود, که با توجه به نزدیکی به +1 از همبستگی معنادار بین آنها حکایت می کند. علاوه بر این, بررسی یک به یک نحوه ترجمه جملات آزمون در این دو گروه روشن ساخت که در تمامی موارد, ترجمه آموختگان, در مقایسه با ترجمه نیاموختگان, در برخورد با دام های نهفته در جملات آزمون عملکرد بهتری داشتند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    موسوی رضوی، میرسعید. (1389). تاثیر آموزش ترجمه در نحوه برگردان «دام» های ترجمه از انگلیسی به فارسی. مطالعات ترجمه، 8(32)، 37-54. SID. https://sid.ir/paper/96242/fa

    Vancouver: کپی

    موسوی رضوی میرسعید. تاثیر آموزش ترجمه در نحوه برگردان «دام» های ترجمه از انگلیسی به فارسی. مطالعات ترجمه[Internet]. 1389؛8(32):37-54. Available from: https://sid.ir/paper/96242/fa

    IEEE: کپی

    میرسعید موسوی رضوی، “تاثیر آموزش ترجمه در نحوه برگردان «دام» های ترجمه از انگلیسی به فارسی،” مطالعات ترجمه، vol. 8، no. 32، pp. 37–54، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/96242/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button