مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

398
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

58
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی و اعتبارسنجی شاخص بارکاری خلبان (PALI) مبتنی بر الگوی NASA-TLX

صفحات

 صفحه شروع 72 | صفحه پایان 83

چکیده

 مقدمه: بارکاری, ساختار فرضی از فشار متحمل شده توسط یک اپراتور انسانی برای رسیدن به سطح خاصی از عملکرد می باشد. تاکنون روش های متعددی برای ارزیابی بارکاری ارایه شده است. یکی از پرکاربردترین روش های ارزیابی ذهنی بارکاری, روش NASA-TLX است. هدف این مطالعه, طراحی و اعتبارسنجی شاخص ارزیابی ذهنی بارکاری شغل خلبانی مبتنی بر الگوی NASA-TLX می باشد. روش بررسی: این مطالعه, یک بررسی توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی است که در بین خلبان های شاغل در شرکتهای هواپیمایی مسافربری انجام شد. در ابتدا خرده مقیاس های شاخص ارزیابی بارکاری خلبانی(PALI) مبتنی بر الگوی NASA-TLX تهیه شد. سپس روایی محتوا بر اساس جدول لاوشه, توسط شاخص CVR و CVI خرده مقیاس ها پذیرفته شد. در نهایت برای تعیین سازگاری درونی, شاخص PALI توسط 30 خلبان در فازهای مختلف پروازی تکمیل شد و برای تعیین میزان پایایی از ضریب آلفای کرونباخ با معیار پذیرش 7/0 آنالیز در نرم افزار SPSS استفاده شد. نتایج: فهرست اولیه شاخص ارزیابی ذهنی بارکاری خلبان شامل 17 خرده مقیاس بود که 11 خرده مقیاس آن پس از اعتبارسنجی صوری و محتوایی, با CVR کمتر از 75/0حذف شد. در نهایت پس از تقلیل, 6 خرده مقیاس PALI نهایی شدکه ارتباط خوبی با وظایف خلبانی داشتند(79/0=CVI). آلفای کرونباخ برای شاخص PALI به میزان 89/0 بدست آمد که نشان داد این شاخص از پایایی درونی برخوردار است. نتیجه گیری: می توان از پرسشنامه PALI که از نظر روایی و پایایی تایید شده است, برای ارزیابی بارکاری خلبان های مسافربری استفاده نمود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عبدی، رضا، مظلومی، عادل، حلوانی، غلامحسین، نمازی، امیر سیامک، و اعظم، کمال. (1398). طراحی و اعتبارسنجی شاخص بارکاری خلبان (PALI) مبتنی بر الگوی NASA-TLX. طب کار، 11(4 )، 72-83. SID. https://sid.ir/paper/962887/fa

    Vancouver: کپی

    عبدی رضا، مظلومی عادل، حلوانی غلامحسین، نمازی امیر سیامک، اعظم کمال. طراحی و اعتبارسنجی شاخص بارکاری خلبان (PALI) مبتنی بر الگوی NASA-TLX. طب کار[Internet]. 1398؛11(4 ):72-83. Available from: https://sid.ir/paper/962887/fa

    IEEE: کپی

    رضا عبدی، عادل مظلومی، غلامحسین حلوانی، امیر سیامک نمازی، و کمال اعظم، “طراحی و اعتبارسنجی شاخص بارکاری خلبان (PALI) مبتنی بر الگوی NASA-TLX،” طب کار، vol. 11، no. 4 ، pp. 72–83، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/962887/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button