مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

904
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

580
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر بخشی آموزش روانشناسی مثبت گرا بر انعطاف پذیری شناختی و سرسختی روانشناختی پرستاران

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 10

چکیده

 مقدمه: روانشناسی مثبت گرا بر شناسایی هیجان, کنترل احساسات و عواطف, ایجاد خوشبینی, مبارزه با افکار منفی و تغییر دادن تصویرهای ذهنی تاکید می کند. هدف این پژوهش بررسی اثر بخشی آموزش روانشناسی مثبت گرا بر انعطاف پذیری شناختی و سرسختی روانشناختی پرستاران بود. روش کار: روش این تحقیق نیمه تجربی و به روش پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری پژوهش حاضر را کلیه ی پرستاران بیمارستان امام رضای سیرجان در سال 1398 تشکیل دادند. نمونه ی پژوهش شامل 40 نفر که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند و به پرسشنامه های انعطاف پذیری شناختی دنیس و وندروال (2010) و سرسختی روانشناختی کوباسا (1979) قبل و بعد از مداخله پاسخ دادند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ای (هفته ای یک بار) تحت آموزش روانشناسی مثبت گرا سلیگمن و همکاران (2005) قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. نمرات آزمودنی ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیری تحلیل شد. یافته ها: میانگین و انحراف معیار انعطاف پذیری شناختی در پیش آزمون در گروه آزمایش و کنترل به ترتیب 32/5± 97/82 و 16/5± 46/82 و در پس آزمون 14/5± 07/94 و 89/5± 19/83 به دست آمد (05/0 >p). همچنین میانگین و انحراف معیار در متغیر سرسختی روانشناختی در پیش آزمون در گروه آزمایش و کنترل به ترتیب 56/5± 73/68 و 17/5± 51/68 و در پس آزمون 93/5± 13/79 و 16/5± 27/68 بود. بنابراین در گروه آزمایش نمره کسب شده در مقایسه با گروه کنترل تفاوت معنادار بود (05/0 >p). نتیجه گیری: آموزش روانشناسی مثبت گرا بر افزایش انعطاف پذیری شناختی و سرسختی روانشناختی موثر است. بنابراین از این نوع آموزش می توان برای کاهش مشکلات پرستاران استفاده کرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

میرکمالی، فاطمه السادات، خسروی، سعید احمد، شایگان، مهدی، ایمانی، فاطمه، و کریمی افشار، عشرت. (1400). اثر بخشی آموزش روانشناسی مثبت گرا بر انعطاف پذیری شناختی و سرسختی روانشناختی پرستاران. آموزش پرستاری، 10(3 )، 1-10. SID. https://sid.ir/paper/963101/fa

Vancouver: کپی

میرکمالی فاطمه السادات، خسروی سعید احمد، شایگان مهدی، ایمانی فاطمه، کریمی افشار عشرت. اثر بخشی آموزش روانشناسی مثبت گرا بر انعطاف پذیری شناختی و سرسختی روانشناختی پرستاران. آموزش پرستاری[Internet]. 1400؛10(3 ):1-10. Available from: https://sid.ir/paper/963101/fa

IEEE: کپی

فاطمه السادات میرکمالی، سعید احمد خسروی، مهدی شایگان، فاطمه ایمانی، و عشرت کریمی افشار، “اثر بخشی آموزش روانشناسی مثبت گرا بر انعطاف پذیری شناختی و سرسختی روانشناختی پرستاران،” آموزش پرستاری، vol. 10، no. 3 ، pp. 1–10، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/963101/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button