Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

239
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

451
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نقش میانجی هوش معنوی در رابطه با کیفیت دوره یادگیری ترکیبی و خلاقیت از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان

صفحات

 صفحه شروع 14 | صفحه پایان 23

چکیده

 مقدمه: امروزه یادگیری ترکیبی در کنار آموزش سنتی جایگاه ویژه ای در دانشگاه های علوم پزشکی پیدا کرده است. اما تاثیرگذاری آن بر روی عواملی چون خلاقیت و هوش معنوی نیازمند بررسی بیشتر است. بنابراین مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش میانجی هوش معنوی در رابطه باکیفیت دوره یادگیری ترکیبی و خلاقیت از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان درسال تحصیلی 98-97 انجام گرفت. روش ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان دکترای حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی زنجان به تعداد 960 نفر بودند که از آموزش ترکیبی در سال تحصیلی 98-97 بهره مند شدند. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان تعداد 275 نفر برآورد گردید و دانشجویان به روش تصادفی ساده وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه های دیدگاه از کیفیت دوره یادگیری ترکیبی گینس, خلاقیت عابدی و هوش معنوی کینگ (SISRI) بودند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه در نرم افزار SPSS و جهت تعیین نقش میانجی از روش چهار گامی بارون و کنی استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بین دیدگاه دانشجویان از کیفیت دوره یادگیری ترکیبی با خلاقیت (0/34=r) و هوش معنوی (0/39=r) رابطه معنی داری وجود دارد (0/00/1=P). همچنین بین هوش معنوی با خلاقیت (0/38=r) نیز رابطه معنی دار وجود داشت (0/001>P). بررسی نقش میانجی هوش معنوی و مولفه های آن نیز نشان داد که این متغیر در رابطه با دیدگاه دانشجویان از کیفیت دوره یادگیری ترکیبی و خلاقیت نقش میانجی جزیی و تعدیل گر دارد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصل از مطالعه, می توان بیان کرد که بین دیدگاه دانشجویان از کیفیت دوره یادگیری ترکیبی با خلاقیت آنان رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد و هوش معنوی نیز توانست رابطه دو متغیر یاد شده را به صورت جزیی تحت تاثیر قرار دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رستمی، بهرام، جباری، سعیده، فتحی، مهدی، صفوی، سیدزین العابدین، اروجی، محمدرضا، و کریمی، رامین. (1400). بررسی نقش میانجی هوش معنوی در رابطه با کیفیت دوره یادگیری ترکیبی و خلاقیت از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 13(1 )، 14-23. SID. https://sid.ir/paper/963165/fa

    Vancouver: کپی

    رستمی بهرام، جباری سعیده، فتحی مهدی، صفوی سیدزین العابدین، اروجی محمدرضا، کریمی رامین. بررسی نقش میانجی هوش معنوی در رابطه با کیفیت دوره یادگیری ترکیبی و خلاقیت از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1400؛13(1 ):14-23. Available from: https://sid.ir/paper/963165/fa

    IEEE: کپی

    بهرام رستمی، سعیده جباری، مهدی فتحی، سیدزین العابدین صفوی، محمدرضا اروجی، و رامین کریمی، “بررسی نقش میانجی هوش معنوی در رابطه با کیفیت دوره یادگیری ترکیبی و خلاقیت از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 13، no. 1 ، pp. 14–23، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/963165/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا