مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

9,539
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

4,031
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مداخله درمانی به روش ABA بر درمان کودکان دچار اختلال اتیسم

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 54

کلیدواژه

تحلیل رفتار کاربردی (ABA) اختلالات رفتاری کودکانQ4

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر, بررسی تاثیر روش ABA بر روی کودکان با اختلال اتیسم می باشد که در سالهای 1382 و 1383 به مدت شش ماه به مرکز اتیسم اصفهان صورت گرفته و شامل دو گروه 20 نفره (هر گروه 10 دختر و 10 پسر) با عنوان آزمایشی و کنترل با میانگین سنی 8, 6 (آزمایشی) و 4, 5 (کنترل) بوده که از میان حدود 100 کودک شناخته شده با این اختلال انتخاب گردیده اند. روش مورد استفاده در تحقیق فوق مدون شده روش ایوار لوواس است که با عنوان «مداخله درمانی به روش ABA» شناخته می شود. اساس این روش تحلیل ضعف ها و مشکلات رفتاری و ادراکی کودکان با اختلال اتیسم و سپس برنامه ریزی آموزش انفرادی برای هر کودک و آموزش نفر به نفر به آن ها توسط مربیان آموزش دیده با استفاده از شرطی سازی کنشی (اسکینری) است. برای جمع آوری داده ها از تست گارز استفاده شده که شامل سه زیر گروه رفتارهای کلیشه ای, ارتباط و تعامل است و هر کدام از این سه زیر گروه دارای 14 سوال و حداکثر 42 نمره است که شدت علایم اتیسم را نشان می دهد. ضمنا برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و آزمون T و تحلیل واریانس استفاده گردیده است. تحقیق فوق که به صورت نیمه تجربی اجرا شده, سنجش توانایی روش ABA در بهبود کودکان با اختلال اتیسم بوده و نتایج حاصله نیز نشان داد که گروه آزمایشی, همان طور که تحقیقات و گزارش پروفسور لوواس در 1983 نیز نشان داده, توانسته اند با کاهش متوسط 30 نمره در علایم حاد اتیسم و کسب رفتارهای متناسب با همسالان عادی خود, پیشرفت قابل توجهی را با سطح معناداری P<0.000 کسب نمایند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    گلابی، پری، علی پور، احمد، و زندی، بهمن. (1384). تاثیر مداخله درمانی به روش ABA بر درمان کودکان دچار اختلال اتیسم. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، 5(1 (پیاپی 15))، 33-54. SID. https://sid.ir/paper/96360/fa

    Vancouver: کپی

    گلابی پری، علی پور احمد، زندی بهمن. تاثیر مداخله درمانی به روش ABA بر درمان کودکان دچار اختلال اتیسم. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)[Internet]. 1384؛5(1 (پیاپی 15)):33-54. Available from: https://sid.ir/paper/96360/fa

    IEEE: کپی

    پری گلابی، احمد علی پور، و بهمن زندی، “تاثیر مداخله درمانی به روش ABA بر درمان کودکان دچار اختلال اتیسم،” کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، vol. 5، no. 1 (پیاپی 15)، pp. 33–54، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/96360/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا