مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,114
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,182
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کارکردهای اجرایی در کودکان اتیسم: مقایسه توانایی طرح ریزی در کودکان اتیسم و کودکان طبیعی 6 تا 12 سال

صفحات

 صفحه شروع 101 | صفحه پایان 108

کلیدواژه

اتیسم (عملکرد بالا)Q2

چکیده

 مقدمه و اهداف:پژوهش حاضر توانایی طرحریزی (planning) را بررسی میکند که از جمله مهمترین کارکردهای اجرایی در انجام تکالیف روزمره و نیز یادگیری در زمینه کنش های رفتاری و حرکتی است. این توانمندی اجرایی نوعی مهارت شناختی است که نیاز به نمایانگری, ارزیابی و نوسازی اعمال به صورت مداوم دارد. مواد و روش ها:در این پژوهش توصیفی- تحلیلی مقطعی, 30 کودک 6 تا 12 سال در دو گروه 15 نفره شامل کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا با میانگین سنی 7.86 سال و گروه کودکان طبیعی با میانگین سنی 8 سال بر اساس نمونه گیری غیرتصادفی انتخاب و مقایسه شدند. برای به دست آوردن داده ها از آزمون عصبی روان شناختی CANTAB و آزمون هوش وکسلر کودکان استفاده شد. داده ها نیز با آزمون t مستقل تحلیل شدند. یافته ها:کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا در طرحریزی, با گروه کودکان طبیعی تفاوت معناداری در مراحل طرحریزی و حرکت, یعنی زمان فکر کردن ابتدایی, زمان فکر کردن بعدی و تعداد حرکت برای حل مشکلات داشتند. نتیجه گیری: نتایج بالا نشان می دهند کودکان اتیسم با عملکرد بالا در زمینه طرحریزی که یک توانمندی ذهنی پایه برای بسیاری از اهداف روزمره یک فرد است, از ضعف قابل توجهی برخوردارند. البته این عدم توانمندی در کنار گزارش های دیگری است که اشاره به ضعف این کودکان در حوزه های دیگر کارکردهای اجرایی دارند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پرویزی، فاطمه، لاجوردی، لاله، علیزاده زارع، مهدی، و عشایری، حسن. (1395). کارکردهای اجرایی در کودکان اتیسم: مقایسه توانایی طرح ریزی در کودکان اتیسم و کودکان طبیعی 6 تا 12 سال. طب توانبخشی، 5(1)، 101-108. SID. https://sid.ir/paper/239418/fa

    Vancouver: کپی

    پرویزی فاطمه، لاجوردی لاله، علیزاده زارع مهدی، عشایری حسن. کارکردهای اجرایی در کودکان اتیسم: مقایسه توانایی طرح ریزی در کودکان اتیسم و کودکان طبیعی 6 تا 12 سال. طب توانبخشی[Internet]. 1395؛5(1):101-108. Available from: https://sid.ir/paper/239418/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه پرویزی، لاله لاجوردی، مهدی علیزاده زارع، و حسن عشایری، “کارکردهای اجرایی در کودکان اتیسم: مقایسه توانایی طرح ریزی در کودکان اتیسم و کودکان طبیعی 6 تا 12 سال،” طب توانبخشی، vol. 5، no. 1، pp. 101–108، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/239418/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button