مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

472
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

697
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی برنامه ی انگیزشی تغییر ذهنیت دوئیک بر جهت گیری هدف و هوش موفق دانش آموزان تیز هوش

صفحات

 صفحه شروع 48 | صفحه پایان 60

چکیده

 مقدمه: نظریه دوییک به بررسی باورهای ذهنی که افراد در مورد هوش خود دارند, می پردازد. باور های ذهنی که دانش آموزان تیزهوش راجع به هوش خود دارند, می تواند در هوش خلاقانه, تحلیلی و عملی و همچنین جهت گیری هدف آن ها تاثیرگذار باشد. هدف: هدف پژوهش حاضر اثربخشی برنامه ی انگیزشی تغییر ذهنیت دوییک بر جهت گیری هدف و هوش موفق دانش آموزان تیزهوش بود. روش: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری دانش آموزان تیزهوش دوره ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 96-1395 بود. نمونه پژوهش تعداد 30 نفر به شیوه نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای انتخاب و با روش تصادفی در گروه های آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار اندازه گیری آزمون هوش ریون, پرسشنامه اهداف پیشرفت الیوت و مک گیرکور و پرسشنامه هوش موفق استرنبرگ و گریگورنکو بود. همچنین جهت آزمون فرضیه ها از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره و نرم افزار spss نسخه 24 استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد برنامه انگیزشی تغییر ذهنیت دوییک بر هر چهار مولفه جهت گیری هدف یعنی تسلط گرایشی (0/001=P), تسلط اجتنابی (0/001=P), عملکرد گرایشی (0/001=P), عملکرد اجتنابی (0/001=P) و همچنین هوش تحلیلی (0/003=P), عملی (0/007=P) و خلاق (0/046=P) دانش آموزان تیزهوش تاثیرگذار بوده است. نتیجه گیری: براساس یافته های حاصل شده پیشنهاد می گردد برای افزایش سطح انگیزش شایستگی دانش آموزان تیزهوش از آموزش هوش افزایشی مبتنی بر نظریه دوییک استفاده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اجاقی، سیماسادات، عابدی، احمد، و ملک پور، مختار. (1400). اثربخشی برنامه ی انگیزشی تغییر ذهنیت دوئیک بر جهت گیری هدف و هوش موفق دانش آموزان تیز هوش. روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 8(1 )، 48-60. SID. https://sid.ir/paper/963617/fa

    Vancouver: کپی

    اجاقی سیماسادات، عابدی احمد، ملک پور مختار. اثربخشی برنامه ی انگیزشی تغییر ذهنیت دوئیک بر جهت گیری هدف و هوش موفق دانش آموزان تیز هوش. روانشناسی و روانپزشکی شناخت[Internet]. 1400؛8(1 ):48-60. Available from: https://sid.ir/paper/963617/fa

    IEEE: کپی

    سیماسادات اجاقی، احمد عابدی، و مختار ملک پور، “اثربخشی برنامه ی انگیزشی تغییر ذهنیت دوئیک بر جهت گیری هدف و هوش موفق دانش آموزان تیز هوش،” روانشناسی و روانپزشکی شناخت، vol. 8، no. 1 ، pp. 48–60، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/963617/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button