مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,368
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,508
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ویژگی های گفتار و زبان دانش آموزان کم توان ذهنی

صفحات

 صفحه شروع 265 | صفحه پایان 288

چکیده

 در این پژوهش به بررسی برخی ویژگی های کلی گفتار و زبان دانش آموزان کم توان ذهنی مدارس استثنایی شهر تهران در سال 1380 پرداخته ایم. 133 دانش آموز (66 پسر و 67 دختر) که در پایه های تحصیلی آمادگی مقدماتی, آمادگی تکمیلی, اول و دوم ابتدایی مشغول به تحصیل بوده و دارای طیف سن تقویمی 6.7 تا 13.6 سال بودند. این دانش آموزان با روش نمونه گیری چند مرحله ای از مدارس استثنایی شهر تهران انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این تحقیق عبارت بود از «آزمون رشد زبان» که دارای 6 خرده آزمون اصلی (واژگانی و نحوی) و 3 خرده آزمون تکمیلی (تولیدی و شنیداری), می باشد. با ترکیب نمرات 6 خرده آزمون اصلی, 6 نمره ترکیبی نیز به دست می آید. در این مطالعه برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون t, و آزمون ناپارامتری «یومان ویتنی» استفاده شد. نتایج به دست آمده از این مطالعه حاکی از این است که: 1- جنسیت دانش آموزان بر عملکرد گفتاری و زبانی آنها تاثیری ندارد, 2- سن تقویمی 13 سالگی, مقطع بروز تفاوت در عملکرد دانش آموزان در اکثریت مهارت های زبانی مورد مطالعه است, 3- پایه تحصیلی دوم, مقطع بروز تفاوت در عملکرد دانش آموزان در بیشتر مهارت های زبانی مورد مطالعه است, 4- عملکرد دانش آموزان مبتلا به نشانگان داون از عملکرد دانش آموزان غیر داونی, بطور معناداری پایین تر و ضعیفتر است, 5- بیشترین مشکل دانش آموزان در واژگان شفاهی و تقلید جمله بوده و کمترین مشکل ایشان در درک واژگانی (واژگان تصویری) است 6- دو زبانگی بر عملکرد آزمودنی ها در مهارتهای زبانی مورد مطالعه بی تاثیر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دستجردی کاظمی، مهدی. (1382). ویژگی های گفتار و زبان دانش آموزان کم توان ذهنی. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، 3(4-3 (پیاپی 10-9))، 265-288. SID. https://sid.ir/paper/96371/fa

    Vancouver: کپی

    دستجردی کاظمی مهدی. ویژگی های گفتار و زبان دانش آموزان کم توان ذهنی. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)[Internet]. 1382؛3(4-3 (پیاپی 10-9)):265-288. Available from: https://sid.ir/paper/96371/fa

    IEEE: کپی

    مهدی دستجردی کاظمی، “ویژگی های گفتار و زبان دانش آموزان کم توان ذهنی،” کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، vol. 3، no. 4-3 (پیاپی 10-9)، pp. 265–288، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/96371/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button