مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,809
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,752
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحول شناختی کودکان ناشنوا بر اساس نظریه ذهن

صفحات

 صفحه شروع 19 | صفحه پایان 44

چکیده

 هدف: پ‍‍ژوهش حاضر با هدف مطالعه رشد نظریه ذهن در کودکان ناشنوا و بررسی تاثیر روش ارتباطی بر این رشد انجام شد. علاوه بر آن, تاثیر استفاده از ابزار کمتر کلامی بر عملکرد کودکان ناشنوا در تکالیف باور کاذب مورد بررسی قرار گرفت. روش: با ترتیب دادن یک طرح پژوهشی تحولی از نوع مقطعی و همچنین یک طرح پژوهشی علّی مقایسه ای و با انتخاب 200 کودک در سه گروه ناشنوای دارای والدین شنوا, ناشنوای دارای والدین ناشنوا و شنوا که 18-3 سال سن داشتند, به بررسی رشد نظریه ذهن پرداخته شد. از تکالیف باور کاذب رایج (کلامی) و تکلیف تغییر مکان (کمتر کلامی) برای ارزیابی توانایی آزمودنیها در نظریه ذهن استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان دادند که کودکان ناشنوای نسل اول؛ یعنی آنهایی که دارای والدین شنوا هستند, در مقایسه با کودکان شنوا تاخیر شدیدی در رسیدن به نظریه ذهن دارند, اما تاخیرکودکان ناشنوای نسل دوم؛ یعنی ناشنوایانی که دارای والدین ناشنوا هستند و زبان اشاره را به صورت طبیعی از والدین خود فرا گرفته اند, در رسیدن به نظریه ذهن از تاخیر کودکان ناشنوای دارای والدین شنوا به مراتب کمتر است. کودکان ناشنوای دارای والدین ناشنوا, بر خلاف کودکان ناشنوای دارای والدین شنوا, با افزایش سن تاخیر در نظریه ذهن را به صورت کامل جبران می کردند. سن میانگین رسیدن به نظریه ذهن در کودکان ناشنوای دارای والدین شنوا, کودکان ناشنوای دارای والدین ناشنوا و کودکان شنوا, به ترتیب 7;6, 11;0 و 4;6 (سال؛ ماه) بود. همچنین کمتر کلامی  بودن تکلیف باور کاذب نیز تاثیر معنی داری بر پاسخهای کودکان, اعم از شنوا و ناشنوا نداشت. نتیجه گیری: پ‍ژوهش حاضر نشان داد ناشنوایی, تاخیری جدی در رشد نظریه ذهن ایجاد می کند, عدم فراگیری زبان اشاره در سن طبیعی زبان آموزی, می تواند به وجود آورنده این نقص باشد. زبان اشاره با فراهم کردن امکان تعامل کودک با والدینش, شناخت وی را از حالات ذهنی و بازنمایی ذهنی که از پیش نیازهای نظریه سازی ذهنی هستند, امکان پذیر می سازد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسن زاده، سعید، محسنی، نیک چهره، افروز، غلامعلی، و حجازی، الهه. (1386). تحول شناختی کودکان ناشنوا بر اساس نظریه ذهن. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، 7(1 (پیاپی 23))، 19-44. SID. https://sid.ir/paper/96422/fa

    Vancouver: کپی

    حسن زاده سعید، محسنی نیک چهره، افروز غلامعلی، حجازی الهه. تحول شناختی کودکان ناشنوا بر اساس نظریه ذهن. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)[Internet]. 1386؛7(1 (پیاپی 23)):19-44. Available from: https://sid.ir/paper/96422/fa

    IEEE: کپی

    سعید حسن زاده، نیک چهره محسنی، غلامعلی افروز، و الهه حجازی، “تحول شناختی کودکان ناشنوا بر اساس نظریه ذهن،” کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، vol. 7، no. 1 (پیاپی 23)، pp. 19–44، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/96422/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button