مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

621
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

223
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی و اعتبار بخشی الگوی برنامة درسی تفکیکی برای دانش آموزان با استعدادهای درخشان شهر اصفهان

صفحات

 صفحه شروع 14 | صفحه پایان 36

چکیده

 هدف: این پژوهش با هدف طراحی و اعتباربخشی الگوی برنامه درسی تفکیکی برای دانش آموزان استعداد درخشان شهر اصفهان انجام شده است. روش: برای طراحی الگوی برنامه درسی تفکیکی از روش تحقیق ترکیبی و برای اعتبارسنجی آن از روش دلفی استفاده شده است. جامعه این پژوهش در بخش طراحی شامل کلیه دانش آموزان استعداد درخشان در مقطع متوسطه دوم و در بخش اعتبار بخشی متخصصین برنامه درسی و آموزش دانش آموزان استعداد درخشان بود. روش نمونه گیری در بخش طراحی الگو موارد نوعی و تصادفی ساده و در بخش اعتباربخشی الگو گلوله برفی بود. برای گردآوری داده ها در بخش طراحی الگو از مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته و در بخش اعتباربخشی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. روایی و پایایی داده ها به وسیله چک کردن اعضا, روایی محتوایی, روایی سازه و آلفای کرانباخ تائید شده است. یافته ها: نتایج بیانگر این بود که دانش آموزان محتوای دلخواه را دارای شرایطی چون وجود فعالیت عملی, توجه به خلاقیت, تخصصی کردن مطالب, همراهی با علم روز جهان, وجود کتاب های تکمیلی, استدلال و منطق زیر بنایی مباحث, توجه به نوجوان و چالش های پیش روی او و توجه به علایق و استعدادهای فردی می دانستند. ویژگی های عنصر فرایند در برنامه درسی تفکیکی نیز شامل کاربردی بودن, استفاده از مواد کمک آموزشی, یادگیری فعال, روش اختصاصی برای هر درس, بعد علمی معلم و بعد اخلاقی معلم بود. ویژگی عنصر فرآورده نیز شامل آزمون مستمر, توجه به خلاقیت, کاربردی بودن ارزشیابی, ارزشیابی پروژه ای, اصول فنی آزمون سازی و تاکید بر یادگیری عمیق بود. بررسی اعتبار الگوی پیشنهادی مبین این بود که متخصصین با حذف روش ویژه برای هر درس, اضافه نمودن توجه به خلاقیت در تمام عناصر برنامه درسی, اضافه نمودن حمایت از یادگیری مستقل به عنصر فرایند برنامه درسی تفکیکی, اضافه نمودن ارزشیابی چندگانه و خودارزیابی به عنصر فراورده, الگوی پیشنهادی را دارای اعتبار مطلوبی ارزیابی کردند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ابوالقاسمی، مهدی، زینلی پور، حسین، شیخی فینی، علی اکبر، و عصاره، علیرضا. (1398). طراحی و اعتبار بخشی الگوی برنامة درسی تفکیکی برای دانش آموزان با استعدادهای درخشان شهر اصفهان. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، 19(3 )، 14-36. SID. https://sid.ir/paper/96435/fa

    Vancouver: کپی

    ابوالقاسمی مهدی، زینلی پور حسین، شیخی فینی علی اکبر، عصاره علیرضا. طراحی و اعتبار بخشی الگوی برنامة درسی تفکیکی برای دانش آموزان با استعدادهای درخشان شهر اصفهان. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)[Internet]. 1398؛19(3 ):14-36. Available from: https://sid.ir/paper/96435/fa

    IEEE: کپی

    مهدی ابوالقاسمی، حسین زینلی پور، علی اکبر شیخی فینی، و علیرضا عصاره، “طراحی و اعتبار بخشی الگوی برنامة درسی تفکیکی برای دانش آموزان با استعدادهای درخشان شهر اصفهان،” کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، vol. 19، no. 3 ، pp. 14–36، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/96435/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button