مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,715
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,681
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه جرات ورزی و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان تیزهوش و عادی

صفحات

 صفحه شروع 299 | صفحه پایان 316

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر به منظور مقایسه میزان جرات ورزی, عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تیزهوش و عادی و همچنین بررسی روابط موجود بین این متغیرها صورت گرفت.روش: این پژوهش از نوع همبستگی است. بدین منظور 60 دانش آموز تیزهوش (30 پسر و 30 دختر) و 60 دانش آموز عادی (30 پسر و 30 دختر) به صورت تصادفی انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه جرات ورزی گمبریل و ریچی و پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت و همین طور معدل درسی مورد بررسی قرار گرفتند. برای تحلیل داده ها از روشهای آماری تحلیل واریانس چند متغیره, ضریب همبستگی دو متغیره و تحلیل رگرسیون استفاده شد.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که دانش آموزان تیزهوش در هر سه متغیر جرات ورزی, عزت نفس و پیشرفت تحصیلی بر دانش آموزان عادی برتری داشتند, اما تفاوتی بین متغیرهای فوق در دو جنس ملاحظه نشد. از سوی دیگر هر سه متغیر جرات ورزی, عزت نفس و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان عادی دارای رابطه معنادار بودند, اما در دانش آموزان تیزهوش تنها بین دو متغیر جرات ورزی و عزت نفس رابطه وجود داشت. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که جرات ورزی و عزت نفس, توانایی پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان عادی را داشتند.نتیجه گیری: برتری دانش آموزان تیزهوش بر دانش آموزان عادی در سه متغیر: جرات ورزی, عزت نفس و پیشرفت تحصیلی مورد تایید قرار گرفت. بعلاوه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از روی داده های جرات ورزی و عزت نفس قابل پیش بینی است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

غباری بناب، باقر، و حجازی، مسعود. (1386). رابطه جرات ورزی و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان تیزهوش و عادی. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، 7(3 (پیاپی 25))، 299-316. SID. https://sid.ir/paper/96459/fa

Vancouver: کپی

غباری بناب باقر، حجازی مسعود. رابطه جرات ورزی و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان تیزهوش و عادی. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)[Internet]. 1386؛7(3 (پیاپی 25)):299-316. Available from: https://sid.ir/paper/96459/fa

IEEE: کپی

باقر غباری بناب، و مسعود حجازی، “رابطه جرات ورزی و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان تیزهوش و عادی،” کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، vol. 7، no. 3 (پیاپی 25)، pp. 299–316، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/96459/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا