مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,105
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

840
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مدیریت مدرسه محور: موانع و راهکارها، پژوهشی پدیدارشناسانه

صفحات

 صفحه شروع 92 | صفحه پایان 105

چکیده

 پژوهش حاضر به بررسی موانع پیش رو در استقرار مدیریت مدرسه محور و ارایه راهکارهایی برای رفع این موانع پرداخت. راهبرد پژوهش با رویکرد کیفی, پدیدارشناسی توصیفی بود و از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته برای جمع آوری داده ها استفاده شد. جامعه پژوهش شامل تمام مدیران و معلمان دبیرستان های شهرستان مریوان است که با روش نمونه گیری هدفمند از نوع گلوله برفی و قاعده اشباع تعیین شد و 11 نفر از این تعداد, به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. سپس از روش دریافت پاسخ از مشارکت کنندگان برای تعیین پایایی استفاده شد. بر اساس یافته های پژوهش, شرایط فعلی مدارس برای استقرار مدیریت مدرسه محور, تقریبا پایین تر از حد متوسط قرار دارد و مناسب نیست. موانع ارایه شده توسط مشارکت کنندگان در 6 مقوله کلی از جمله: موانع مربوط به سیاست گذاری و تصمیم گیری, موانع اقتصادی, موانع ساختاری, موانع دانشی و اطلاعاتی, موانع شخصی و موانع فرهنگی و اجتماعی دسته بندی شد. در پایان مشارکت کنندگان راهکارهایی برای بهبود استقرار مدیریت مدرسه محور پیشنهاد کردند؛ از جمله این موارد است: توجه و توجیه مسوولین مربوط به این نوع مدیریت, تلاش برای حرکت نظام آموزشی به سوی غیرمتمرکز شدن و فراهم سازی زمینه های لازم برای آن, انجام مطالعات و تحقیقات لازم برای پیاده سازی مدیریت مدرسه محور, برگزاری جلسات, کارگاه ها, سمینارها, همایش ها و کلاس های آموزشی مناسب برای افزایش و تقویت دانش و اطلاعات مدیران و دبیران در ارتباط با مدیریت مدرسه محور؛ اختصاص بودجه لازم و کافی به مدارس, تلاش جهت تقویت انگیزه و اعتماد به نفس مدیران برای بر عهده گرفتن این مسوولیت, اختصاص امکانات مناسب و کافی به مدارس و تلاش برای توجیه والدین و سایر نهادهای جامعه و جلب مشارکت آن ها به شیوه های مختلف.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صالحی، مهدی، بازگیر، زانیار، و ازکات، عادل. (1399). مدیریت مدرسه محور: موانع و راهکارها, پژوهشی پدیدارشناسانه. مدیریت مدرسه (Journal of School administration)، 8(4 )، 92-105. SID. https://sid.ir/paper/964610/fa

    Vancouver: کپی

    صالحی مهدی، بازگیر زانیار، ازکات عادل. مدیریت مدرسه محور: موانع و راهکارها, پژوهشی پدیدارشناسانه. مدیریت مدرسه (Journal of School administration)[Internet]. 1399؛8(4 ):92-105. Available from: https://sid.ir/paper/964610/fa

    IEEE: کپی

    مهدی صالحی، زانیار بازگیر، و عادل ازکات، “مدیریت مدرسه محور: موانع و راهکارها, پژوهشی پدیدارشناسانه،” مدیریت مدرسه (Journal of School administration)، vol. 8، no. 4 ، pp. 92–105، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/964610/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button