مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

133
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

493
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی و اثربخشی برنامه پشتیبانی از راه دور بر مشکلات برونی سازی شده و توجه کودکان مبتلا به بیش فعالی و نقص توجه

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 62

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر, طراحی برنامه پشتیبانی از راه از طریق والدین ویژه کودکان مبتلا به بیش فعالی/نقص توجه دور در دوره شیوع کووید-19 و اثربخشی آن بر مشکلات برونی سازی شده و توجه و تمرکز این کودکان بود. روش تحقیق, آمیخته بود. مرحله اول پژوهش, به روش نظریه داده بنیادصورت گرفت. با 13 متخصص که به روش هدفمند انتخاب شدند, مصاحبه انجام شد. طبق کدگذاری نظری, برنامه پشتیبانی از راه دور شامل هشت محور بود. مرحله دوم پژوهش, با روش شبه آزمایشی گروه های ناهمسان با پیش آزمون و پس آزمون انجام شد. جامعه آماری این مرحله از پژوهش, مدارس دوره ابتدایی پسرانه منطقه 1 تهران بود. دو مدرسه با روش در دسترس انتخاب شدند و 18 دانش آموز پسر در گروه های آزمایش و کنترل جای گرفتند. برنامه مداخله ای در طی 12 هفته ارایه شد. ابزار سنجش شامل پرسشنامه نشانه های مرضی کودکان (CSI-4) و سیاهه رفتاری کودک آخنباخ و رسکولار (CBCL) بود. داده های با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیره و چندمتغیره بررسی شد. یافته های نشان داد که اجرای برنامه پشتیبانی از راه دور, بر بهبود تمرکز و توجه کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی/ نقص توجه اثر معنادار نداشته؛ اما این برنامه بر کاهش مشکلات برونی سازی شده کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی/نقص توجه اثر مثبت داشته است (01/0P≤ ). اجرای برنامه های پشتیبانی از راه دور و تداوم ارتباط با کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی/ نقص توجه و والدین آن ها, می تواند جایگزین مناسبی برای برنامه های درمانی باشد و از بروز مشکلات برونی سازی شده در این کودکان جلوگیری نماید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امین داور، محمدرضا، اسماعیلی، محمد، و حاجی رحیمی، محبوبه. (1399). طراحی و اثربخشی برنامه پشتیبانی از راه دور بر مشکلات برونی سازی شده و توجه کودکان مبتلا به بیش فعالی و نقص توجه. توانمند سازی کودکان استثنایی، 11(4 )، 51-62. SID. https://sid.ir/paper/964637/fa

    Vancouver: کپی

    امین داور محمدرضا، اسماعیلی محمد، حاجی رحیمی محبوبه. طراحی و اثربخشی برنامه پشتیبانی از راه دور بر مشکلات برونی سازی شده و توجه کودکان مبتلا به بیش فعالی و نقص توجه. توانمند سازی کودکان استثنایی[Internet]. 1399؛11(4 ):51-62. Available from: https://sid.ir/paper/964637/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا امین داور، محمد اسماعیلی، و محبوبه حاجی رحیمی، “طراحی و اثربخشی برنامه پشتیبانی از راه دور بر مشکلات برونی سازی شده و توجه کودکان مبتلا به بیش فعالی و نقص توجه،” توانمند سازی کودکان استثنایی، vol. 11، no. 4 ، pp. 51–62، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/964637/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button