مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

248
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

505
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تأثیر مداخله آموزشی بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی بر مصرف مکمل های ویتامین دی در دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر مشهد

صفحات

 صفحه شروع 59 | صفحه پایان 71

چکیده

 مقدمه: دختران نوجوان یکی از گروه های در معرض خطر کمبود ویتامین دی هستند. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی بر مصرف مکمل های ویتامین دی در دختران دبیرستانی انجام شد. روش ها: این مطالعه نیمه تجربی بر روی دانش آموزان دختر دبیرستانی در دو گروه آزمون و کنترل (هر یک 70 نفر) در سال تحصیلی 95-1394 انجام گردید. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های اطلاعات جمعیت شناختی و محقق ساخته مشتمل بر سؤالات آگاهی و سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی در زمینه مصرف مکمل های ویتامین دی بود. پس از انجام پیش آزمون, مداخله آموزشی برای گروه آزمون اجرا شد و پس آزمون در دو بازه بلافاصله و 3 ماه پس از آن انجام گرفت. داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 19 تحلیل شدند. نتا یج: قبل از مداخله بین دو گروه از نظر کلیه متغیرها و سازه ها تفاوت آماری معناداری وجود نداشت؛ اما پس از مداخله آموزشی اختلاف آماری معناداری بین دو گروه از نظر متغیرهای آگاهی, حساسیت و شدت درک شده, منافع درک شده (001/0>P), موانع درک شده ( 001/0=P), خودکارآمدی و مصرف مکمل های ویتامین دی ( 001/0>P) مشاهده شد. همچنین میانگین آگاهی و هر یک از سازه ها و نیز مصرف مکمل های ویتامین دی گروه آزمون در طول مطالعه اختلاف آماری معناداری را نشان داد (001/0>P). بحث و نتیجه گیری: مداخله آموزشی بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی می تواند در ارتقای آگاهی و مصرف مکمل های ویتامین دی در دانش آموزان سودمند باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قریشی، مستوره سادات، پیمان، نوشین، و ابوصالحی، آیدا. (1398). بررسی تأثیر مداخله آموزشی بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی بر مصرف مکمل های ویتامین دی در دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر مشهد. بهداشت و توسعه، 8(1 )، 59-71. SID. https://sid.ir/paper/964778/fa

    Vancouver: کپی

    قریشی مستوره سادات، پیمان نوشین، ابوصالحی آیدا. بررسی تأثیر مداخله آموزشی بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی بر مصرف مکمل های ویتامین دی در دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر مشهد. بهداشت و توسعه[Internet]. 1398؛8(1 ):59-71. Available from: https://sid.ir/paper/964778/fa

    IEEE: کپی

    مستوره سادات قریشی، نوشین پیمان، و آیدا ابوصالحی، “بررسی تأثیر مداخله آموزشی بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی بر مصرف مکمل های ویتامین دی در دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر مشهد،” بهداشت و توسعه، vol. 8، no. 1 ، pp. 59–71، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/964778/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button