مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

197
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

566
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی مولفه های فرهنگ سازمانی مطلوب تجاری سازی نتایج تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 57 | صفحه پایان 71

چکیده

 مقدمه: توسعه دانشگاه ها در جهت تجاری سازی نتایج تحقیقات در اولین گام نیازمند درک و شناخت مولفه های فرهنگ سازمانی موثر در تجاری سازی نتایج تحقیقات دانشگاهی است. پژوهش حاضر نیز با هدف شناسایی مولفه های فرهنگ سازمانی مطلوب تجاری سازی نتایج تحقیقات در دانشگاه علوم پزشکی انجام شده است. روش ها: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و با رویکرد کیفی داده بنیاد گلیزری انجام شده است. گروه هدف مدیران و اساتید دانشگاه علوم پزشکی تبریز و ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختار یافته بود که با 14نفر از مشارکت کنندگان که تجربه تجاری سازی تحقیقات یا همکاری در شرکت های خصوصی را داشتند, با روش نمونه گیری هدفمند گلوله برفی انجام گرفت. سپس از روش تحلیل مضمون جهت تحلیل داده ها استفاده شد. یافته ها: مجموع کدهای استخراج شده از محتوای مصاحبه 166مفهوم کلیدی, 43 مقوله اولیه, 14مقوله ثانویه طبقه بندی و درنهایت در 4 تم اصلی دسته بندی شدند. نتایج نشان داد که مولفه های فرهنگ تجاری سازی شامل مولفه های نیاز سنجی (پاسخگویی اجتماعی), مولفه های تولید ایده شامل (خلاقیت و نوآوری, ریسک پذیری, تشویق و پاداش و الگوهای ذهنی), فرهنگ تبدیل ایده شامل (حمایت و پشتیبانی مدیریت, استقلال و آزادی عمل دانشگاه, ساختار توانمند, انعطاف پذیری و تعهد و پیگیری هدف) و فرهنگ ارتباط دهنده شامل (الگوهای ارتباطی, تعامل, کار گروهی و تیمی, خدمات مشاوره ای) است. نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه, یکی از دلایلی که نتایج تحقیقات در دانشگاه, زیاد تجاری سازی نمی شود عدم توجه کافی سیاست گذاران و تصمیم گیرندگان دانشگاه به فرهنگ سازی در این زمینه بوده است. بنابراین یافته های این پژوهش می تواند در سیاست گذاری دانشگاه در راستای فرهنگ سازی جهت گسترش تجاری کردن نتایج تحقیقات مورد استفاده قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آفندیده، نازیلا، زارعی متین، حسن، پورکریمی، جواد، و رحمتی، محمدحسین. (1400). شناسایی مولفه های فرهنگ سازمانی مطلوب تجاری سازی نتایج تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 13(1 )، 57-71. SID. https://sid.ir/paper/965198/fa

    Vancouver: کپی

    آفندیده نازیلا، زارعی متین حسن، پورکریمی جواد، رحمتی محمدحسین. شناسایی مولفه های فرهنگ سازمانی مطلوب تجاری سازی نتایج تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1400؛13(1 ):57-71. Available from: https://sid.ir/paper/965198/fa

    IEEE: کپی

    نازیلا آفندیده، حسن زارعی متین، جواد پورکریمی، و محمدحسین رحمتی، “شناسایی مولفه های فرهنگ سازمانی مطلوب تجاری سازی نتایج تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 13، no. 1 ، pp. 57–71، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/965198/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button