مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

855
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

394
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مولفه های اخلاق حرفه ای مدیران مدارس: سنتزپژوهی براساس مدل روبرتس

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 زمینه و هدف: مدیران مراکز آموزشی نقش مهمی در پیشبرد اهداف نظام های آموزشی دارند. از این رو شناسایی مولفه های اخلاقی مدیران مدارس ضرورتی مهم در نظام آموزشی می باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی مولفه های اخلاق حرفه ای مدیران است. مواد و روش ها: رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش آن سنتزپژوهی بر اساس مدل روبرتس و همکاران (2007 م. ) است. جامعه پژوهش, متشکل از 247 مقاله در زمینه مولفه های اخلاق حرفه ای مدیران در طول سال های 2000 تا 2020 میلادی بود. نمونه پژوهش شامل 37 مقاله است که به صورت هدفمند جمع آوری و بر اساس پایش موضوعی, داده ها انتخاب شده اند. داده های پژوهش از تحلیل کیفی اسناد مورد مطالعه, گردآوری شده اند. ملاحظات اخلاقی: تمام الزامات اخلاق پژوهشی در پایش مقالات مورد سنتز مورد توجه قرار گرفته است. یافته ها: بر اساس تجزیه و تحلیل داده ها, مولفه های اخلاق حرفه ای مدیران در 4 بعد و عامل طبقه بندی شدند. این ابعاد شامل بعد فردی (مشتمل بر عوامل: ویژگی شخصیتی, مهارت های ادراکی و تعهد دینی), بعد سازمانی (مشتمل بر عوامل: تعاملات, اخلاق مداری سازمانی, تعهد, مدیریت فیزیکی, تخصص حرفه ای, قوانین و مقررات, مدیریت منابع انسانی, پژوهش محوری, تصمیم گیری اصولی و توسعه حرفه ای), بعد اجتماعی فرهنگی (مشتمل بر عوامل: بصیرت فرهنگی اجتماعی و مسوولیت پذیری فرهنگی اجتماعی) و بعد سیاسی اقتصادی (شامل عوامل: بینش سیاسی و مدیریت اقتصادی) می باشد. نتیجه گیری: مولفه های اخلاق حرفه ای مدیران مدارس در چهار بعد فردی, سازمانی, اجتماعی فرهنگی و سیاسی اقتصادی سازمان می یابد. وزارت آموزش و پرورش می توانند با برگزاری دوره های ضمن خدمت و تدوین منشور اخلاقی برای مدیران مدارس زمینه اجرای هرچه بهتر این مولفه ها را فراهم آورند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حاجی محمدی، محمد، پورشافعی، هادی، زیرک، مهدی، و مومنی مهموئی، حسین. (1400). مولفه های اخلاق حرفه ای مدیران مدارس: سنتزپژوهی براساس مدل روبرتس. اخلاق زیستی، 11(36 )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/967146/fa

    Vancouver: کپی

    حاجی محمدی محمد، پورشافعی هادی، زیرک مهدی، مومنی مهموئی حسین. مولفه های اخلاق حرفه ای مدیران مدارس: سنتزپژوهی براساس مدل روبرتس. اخلاق زیستی[Internet]. 1400؛11(36 ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/967146/fa

    IEEE: کپی

    محمد حاجی محمدی، هادی پورشافعی، مهدی زیرک، و حسین مومنی مهموئی، “مولفه های اخلاق حرفه ای مدیران مدارس: سنتزپژوهی براساس مدل روبرتس،” اخلاق زیستی، vol. 11، no. 36 ، pp. 0–0، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/967146/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button