زمینه و هدف: دیابت، فعالیت های روزانه را مختل می کند و کیفیت زندگی و بهزیستی روانی افراد را در ابعاد مختلف تحت تاثیر قرار می دهد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش شناخت رفتاری مبتنی بر ذهن آگاهی بر هوش معنوی و بهزیستی روان شناختی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شده است. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون در سال 1397 انجام شد. جامعه هدف شامل کلیه بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مراجعه کننده به کلینیک دکتر شایسته، بیرجند بودند که از بین آنان30 نفر به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. معیار ورود به مطالعه عبارت از تایید بیماری دیابت توسط پزشک و سن بود. برای گردآوری داده ها از دو پرسشنامه بهزیستی روان شناختی ریف (1989 م. ) و پرسشنامه هوش معنوی کینگ (2008 م. ) استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس و نرم افزار آماری SPSS 18 انجام شد. ملاحظات اخلاقی: پیش از شروع جلسات، افراد شرکت کننده از موضوع و روش اجرای جلسات مطلع گردیدند و رضایت آگاهانه و شفاهی آنان کسب شد. یافته ها: آموزش شناخت رفتاری مبتنی بر ذهن آگاهی بر هوش معنوی بیماران دیابتی تاثیر معنی داری داشت (037/0=p، 81/4=F). همچنین، آموزش شناخت رفتاری مبتنی بر ذهن آگاهی به طور معنی داری متوسط بهزیستی روان شناختی بیماران دیابتی را افزایش داد (001/0=p، 686/17=F). نتیجه گیری: یافته ها نشان داد آموزش شناخت رفتاری مبتنی بر ذهن آگاهی بر هوش معنوی و بهزیستی روان شناختی بیماران دیابتی تاثیر معنی داری دارد. بنابراین توصیه می شود آموزش ذهن آگاهی در برنامه های آموزشی مبتلایان به دیابت نوع 2 گنجانده شود.