مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

230
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

215
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده در ارتقای رفتار خودمراقبتی در بیماران مبتلا به پرفشاری خون مراجعه کننده به مراکز بهداشت شهر رشت

صفحات

 صفحه شروع 67 | صفحه پایان 75

چکیده

 زمینه: فشار خون بالا عامل تعدیل شونده خطر سلامت و از علل مهم ناتوانی و مرگ است. تیوری رفتار برنامه ریزی شده از تیوری های مهمی است که مسیر پذیرش رفتارهای بهداشتی را توضیح می دهد. هدف: این مطالعه با هدف بررسی میزان تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر تیوری رفتار برنامه ریزی شده بر انجام رفتارهای خودمراقبتی بیماران دارای فشار خون بالا انجام شد. مواد و روش ها: مطالعه مداخله ای در دو گروه 75 نفره آزمایش و کنترل از بیماران مبتلا به فشار خون بالای مراکز بهداشت رشت در سال 1393و در طی 5 ماه صورت گرفت. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه محقق ساخته شامل اطلاعات جمعیت شناختی و فعالیت جسمانی با استفاده از پرسش نامه GPAC و اطلاعات تغذیه ای با پرسش نامه بسامد خوراک FFQ و سوالات تیوری رفتار برنامه ریزی شده در پنج حیطه نگرش, هنجارهای انتزاعی, کنترل رفتار درک شده, قصد رفتاری و مرتبط با فشار خون بود. روایی پرسش نامه به روش روایی محتوایی و پایایی پرسش نامه با ضریب آلفای کرونباخ 0/71 تعیین شد. تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 18 و آزمون توصیفی و استنباطی انجام شد. یافته ها: قبل ازا نجام مداخله آموزشی دو گروه از نظر میانگین نمره سازه های تیوری رفتار برنامه ریزی شده, همسان بودند. پس از آن در گروه آزمایش میانگین نمره نگرش از 4/51 به 4/58, میانگین نمره هنجارهای انتزاعی از 4/16 به 4/19, میانگین نمره کنترل رفتار درک شده از 3/64 به 4/23 و میانگین نمره قصد رفتاری از 3/88 به 4/24 رسید که این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (05/P<0) و اختلافی در گروه کنترل مشاهده نشد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که طراحی برنامه آموزشی بر اساس تیوری رفتار برنامه ریزی شده در ارتقاء رفتار خودمراقبتی بیماران تاثیر داشت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مهرابیان، فردین، فرمانبر، ربیع اله، مهدوی روشن، مرجان، فرزان، رامیار، امیدی، سعید، و عاقبتی، رقیه. (1400). تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده در ارتقای رفتار خودمراقبتی در بیماران مبتلا به پرفشاری خون مراجعه کننده به مراکز بهداشت شهر رشت. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، 30(117 )، 67-75. SID. https://sid.ir/paper/967603/fa

    Vancouver: کپی

    مهرابیان فردین، فرمانبر ربیع اله، مهدوی روشن مرجان، فرزان رامیار، امیدی سعید، عاقبتی رقیه. تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده در ارتقای رفتار خودمراقبتی در بیماران مبتلا به پرفشاری خون مراجعه کننده به مراکز بهداشت شهر رشت. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان[Internet]. 1400؛30(117 ):67-75. Available from: https://sid.ir/paper/967603/fa

    IEEE: کپی

    فردین مهرابیان، ربیع اله فرمانبر، مرجان مهدوی روشن، رامیار فرزان، سعید امیدی، و رقیه عاقبتی، “تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده در ارتقای رفتار خودمراقبتی در بیماران مبتلا به پرفشاری خون مراجعه کننده به مراکز بهداشت شهر رشت،” مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، vol. 30، no. 117 ، pp. 67–75، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/967603/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button