مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

803
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

651
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رفتارهای پرخطر نوجوانان دختر براساس انواع هوش

صفحات

 صفحه شروع 450 | صفحه پایان 468

چکیده

 مقدمه و هدف در بین عوامل متعدد مرتبط با رفتارهای پرخطر نوجوانان, هوش معنوی, هوش عاطفی و سلامت اجتماعی به عنوان مجموعه ای از مهارت و استعدادهای روانی, از مهم ترین پیش بینی کننده های رفتارهای پرخطر هستند, زیرا در بین آن ها روابط درهم تنیده و پیچیده ای وجود دارد. از همین رو پژوهش حاضر, با هدف پیش بینی رفتارهای پرخطر نوجوانان دختر براساس میزان برخورداری آن ها از هوش معنوی, هوش عاطفی و سلامت اجتماعی انجام شد. روش روش تحقیق, توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه هدف, تمام دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهر مرند است که از بین آن ها تعداد 310 نفر بر اساس جدول «کرجسی و مورگان» به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسش نامه های سنجش رفتارهای پرخطر زاده محمدی و احمدآبادی (1387), هوش معنوی کنیگ (2008), هوش عاطفی وانگ و لاو (2007) و سلامت اجتماعی کییز (2000) بود. داده ها با استفاده از روش های آماری پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. یافته ها یافته ها نشان داد, بین هوش معنوی, هوش عاطفی و سلامت اجتماعی با رفتارهای پرخطر رابطه معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد, هوش معنوی به میزان 561/., هوش عاطفی به میزان 299/. و سلامت اجتماعی نیز به میزان 138/. رفتارهای پرخطر را تبیین می کنند که بالاترین تبیین از بین ابعاد هوش معنوی, مربوط به بعد تولید معنای شخصی, از بین ابعاد هوش عاطفی, بعد خودآگاهی و از ابعاد سلامت اجتماعی نیز بعد مشارکت اجتماعی است. نتیجه گیری می توان گفت بین هوش معنوی, هوش عاطفی و سلامت اجتماعی با رفتارهای پرخطر دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد و بدیهی است که این قابلیت ها به عنوان یک عامل بازدارنده منجر به افزایش مقاومت در برابر رفتارهای پرخطر و در نتیجه کاهش آن ها می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فتحی، آیت اله، سراجی، فرهاد، شریفی رهنمو، سعید، کاظمی گوراند، مطهره، و شریفی رهنمو، مجید. (1399). رفتارهای پرخطر نوجوانان دختر براساس انواع هوش. پژوهش های انتظامی - اجتماعی زنان و خانواده، 8(2 (پیاپی 15) )، 450-468. SID. https://sid.ir/paper/967787/fa

    Vancouver: کپی

    فتحی آیت اله، سراجی فرهاد، شریفی رهنمو سعید، کاظمی گوراند مطهره، شریفی رهنمو مجید. رفتارهای پرخطر نوجوانان دختر براساس انواع هوش. پژوهش های انتظامی - اجتماعی زنان و خانواده[Internet]. 1399؛8(2 (پیاپی 15) ):450-468. Available from: https://sid.ir/paper/967787/fa

    IEEE: کپی

    آیت اله فتحی، فرهاد سراجی، سعید شریفی رهنمو، مطهره کاظمی گوراند، و مجید شریفی رهنمو، “رفتارهای پرخطر نوجوانان دختر براساس انواع هوش،” پژوهش های انتظامی - اجتماعی زنان و خانواده، vol. 8، no. 2 (پیاپی 15) ، pp. 450–468، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/967787/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button