مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,209
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

640
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر میدان مغناطیسی با فرکانسهای پایین بر روی حافظه و یادگیری

صفحات

 صفحه شروع 19 | صفحه پایان 26

چکیده

 مقدمه: بررسی اثرات بیولوژیک میدانهای مغناطیسی از سالها پیش موردتوجه دانشمندان بوده است و در سالیان اخیرنیز تحقیقات گسترده ای با استفاده از فرکانسها وشدتهای مختلف بر روی انسان و حیوانات آزمایشگاهی انجام شده است. نتایج بدست آمده در این زمینه, که عمدتا با استفاده ازفرکانسهای بالا انجام شده است, نشان دهنده اثرات این میدانها برروی ساختار و عملکرد سیستمهای زنده می باشد. هدف از مطالعه حاضر بررسی اثر میدان با فرکانسهای پایین بر روی حافظه و یادگیری در موش صحرایی می باشد.مواد و روش ها: تعداد 60 موش صحرائی نربالغ از نژاد اسپراگ دالی (با وزن 250-200 گرم) بطور تصادفی انتخاب و به شش گروه ده تایی تقسیم شدند.گروه اول, گروه شاهد بود و گروههای 2 تا 6 که به ترتیب در معرض فرکانسهای 5, 10, 15, 25 و40 هرتز و شدت 50 میکروتسلا قرار گرفتند. برای بررسی اثرات میدان بر روی یادگیری 20 نوبت آزمون با استفاده از جعبه شاتل در حالیکه در بین دو بازوی مولد میدان بود و دستگاه بر روی فرکانس و شدت مورد نظر قرار داشت, انجام گردید. برای بررسی برگشت پذیر بودن اثرات میدان و نیز بررسی حافظه, 24 ساعت بعد مجددا 20 نوبت آزمون در همان شرایط و در حالیکه دستگاه مولد میدان خاموش بوده انجام شد. پارامترهای اندازه گیری شده عبارتند از: تاخیر پاسخهای شرطی  (latency)و تعداد پاسخهای شرطی.نتایج: میدان با فرکانسهای 5, 10, 15 و 40 هرتز و شدت 50 میکروتسلا بر روی یادگیری و حافظه اثری ندارد اما فرکانس 25 هرتز اگرچه بر روی یادگیری اثری ندارد اما موجب اختلال در تثبیت حافظه میشود.بحث و نتیجه گیری: نتایج به دست آمده نشان داد که در فرکانس 25 هرتز و شدت 50 میکروتسلا اختلاف معنی داری در تاخیر پاسخهای شرطی و تعداد پاسخهای شرطی روز دوم با گروه شاهد و بقیه گروهها وجود دارد. بدین صورت که در این گروه و برخلاف گروه شاهد و گروههای آزمایشی دیگر, تاخیر پاسخهای شرطی در روز دوم افزایش و تعداد پاسخهای شرطی کاهش یافت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حمزوی، غلامرضا، رستگار، کریم، ظریف کار، اسداله، و موحدی، محمدمهدی. (1388). اثر میدان مغناطیسی با فرکانسهای پایین بر روی حافظه و یادگیری. مجله فیزیک پزشکی ایران، 6(2 (پیاپی 23))، 19-26. SID. https://sid.ir/paper/97028/fa

    Vancouver: کپی

    حمزوی غلامرضا، رستگار کریم، ظریف کار اسداله، موحدی محمدمهدی. اثر میدان مغناطیسی با فرکانسهای پایین بر روی حافظه و یادگیری. مجله فیزیک پزشکی ایران[Internet]. 1388؛6(2 (پیاپی 23)):19-26. Available from: https://sid.ir/paper/97028/fa

    IEEE: کپی

    غلامرضا حمزوی، کریم رستگار، اسداله ظریف کار، و محمدمهدی موحدی، “اثر میدان مغناطیسی با فرکانسهای پایین بر روی حافظه و یادگیری،” مجله فیزیک پزشکی ایران، vol. 6، no. 2 (پیاپی 23)، pp. 19–26، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/97028/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button