مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

130
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

70
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل محتوای کتاب های درسی زبان انگلیسی دوره اول و دوم دبیرستان از منظر توجه به ابعاد سواد سلامت

صفحات

 صفحه شروع 421 | صفحه پایان 427

چکیده

 مقدمه: کتاب های درسی اصلی ترین منابع آموزشی در مدارس هستند. پژوهش حاضر با این هدف انجام شد که کتاب های درسی زبان انگلیسی دوره اول و دوم دبیرستان را از نظر توجه به ابعاد چهارگانه سواد سلامت (دسترسی به اطلاعات سلامت, درک و فهم اطلاعات سلامت, ارزیابی اطلاعات سلامت, اتخاذ رفتارهای سالم) تحلیل کند. مواد و روش کار: پژوهش به شیوه توصیفی و با روش تحلیل محتوا کمی انجام شد. واحد تحلیل, جمله بود و از مقوله های از پیش تعیین شده استفاده شد. جامعه آماری مشتمل بر کل کتاب های زبان انگلیسی دوره اول و دوم دبیرستان بود. با استفاده از یک چک لیست محقق ساخته, میزان توجه کتاب های انگلیسی به سواد سلامت در سه حوزه مراقبت سلامت, پیشگیری از بیماری و ارتقاء سلامت و همچنین در چهار بعد دسترسی, درک و فهم, ارزیابی و کاربست مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: یافته ها نشان داد توجه به ابعاد دسترسی به اطلاعات سلامت و همچنین ارزیابی و کاربرد این اطلاعات در کتاب های مذکور مغفول واقع شده و یا بسیار ناچیز است. در بعد درک اطلاعات سلامت, در پایه های هشتم و نهم, بخشی از محتوا (به ترتیب 7 و 10 درصد) به مراقبت سلامت و در پایه های هشتم و یازدهم بخشی از محتوا به ارتقاء سلامت (به ترتیب 7 و 9 درصد) اختصاص یافته است. همچنین یافته های پژوهش نشان داد که کتاب های درسی زبان انگلیسی دانش آموزان را به توانایی ارزیابی و کاربست اطلاعات سلامت تجهیز نمی کنند. نتیجه گیری: درس زبان انگلیسی فرصتی کم نظیر در اختیار دارد تا با تلفیق ابعاد مختلف سواد سلامت در آن, فرصت های یادگیری برآمده از زندگی واقعی را به دانش آموزان ارائه دهد و به این ترتیب علاوه بر یادگیری زبان انگلیسی, دانش آموزان به کسب سواد سلامت نائل خواهند آمد. لذا پیشنهاد می شود, مقوله سواد سلامت و ابعاد آن در کتاب های درسی زبان انگلیسی مورد توجه قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    احمدی، فاطمه زهرا، مهدوی هزاوه، منصوره، و علوی مقدم، سیدبهنام. (1401). تحلیل محتوای کتاب های درسی زبان انگلیسی دوره اول و دوم دبیرستان از منظر توجه به ابعاد سواد سلامت. پایش، 21(4 )، 421-427. SID. https://sid.ir/paper/984920/fa

    Vancouver: کپی

    احمدی فاطمه زهرا، مهدوی هزاوه منصوره، علوی مقدم سیدبهنام. تحلیل محتوای کتاب های درسی زبان انگلیسی دوره اول و دوم دبیرستان از منظر توجه به ابعاد سواد سلامت. پایش[Internet]. 1401؛21(4 ):421-427. Available from: https://sid.ir/paper/984920/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه زهرا احمدی، منصوره مهدوی هزاوه، و سیدبهنام علوی مقدم، “تحلیل محتوای کتاب های درسی زبان انگلیسی دوره اول و دوم دبیرستان از منظر توجه به ابعاد سواد سلامت،” پایش، vol. 21، no. 4 ، pp. 421–427، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/984920/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button