مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

494
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

374
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کنترل شناختی در اختلال اضطراب فراگیر: بررسی بازداری فعالانه و واکنشی

صفحات

 صفحه شروع 65 | صفحه پایان 74

چکیده

 مقدمه: اختلال اضطراب فراگیر یکی از شایع ترین اختلالات روانشناختی است که ویژگی های اصلی اش, نمایانگر مولفه های بنیادین در طیف وسیعی از طبقات آسیب شناسی روانی است. اختلال اضطراب فراگیر جنبه های ناشناخته زیادی دارد و رویکردهای های عصب روانشناختی, نقش نقایص کنترل شناختی را در پدیدایی و تداوم این اختلال موثر دانسته اند. کنترل شناختی دارای سه مولفه است: جا به جایی, به روز رسانی و بازداری. مطالعه حاضر بازداری را به عنوان یکی از وجوه کنترل شناختی در افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر بررسی کرده است. مواد و روش ها: با استفاده از نمونه گیری داوطلبانه, 80 دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد در این پژوهش علی_ مقایسه ای شرکت کردند. با انتشار اطلاعیه ای در سطح دانشگاه, دانشجویان بهنجار و کسانی که نشانه های اختلال اضطراب فراگیر داشتند با پژوهشگران تماس برقرار کردند. بر اساس نمرات پرسشنامه نگرانی پنسیلوانیا و مصاحبه تشخیصی ساختار یافته, شرکت کنندگان به دو گروه مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر و بدون علایم تقسیم شدند. در ادامه نیز برای سنجش عملکرد بازداری فعالانه و واکنشی از تکلیف علامت توقف استفاده شد. یافته ها: بین بازداری فعالانه و واکنشی همبستگی مثبت معنی داری وجود داشت. گروه اختلال اضطراب فراگیر به طور معنی داری در بازداری فعالانه و واکنشی نمرات بالاتری نسبت به گروه بهنجار داشت. گروه مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر نسبت به گروه طبیعی, تعداد خطاهای حذف بیشتر و خطای ارتکاب کمتری داشتند. نتیجه گیری: بازداری در اختلال اضطراب فراگیر نقش مهمی ایفا می کند و مشکلات رفتاری مرتبط در این جمعیت را تبیین می کند. بازداری بیش از حد در اختلال اضطراب فراگیر می تواند به رفتارهایی مانند, خشک زدگی, اهمال کاری و پایش تهدید مرتبط باشد. بنابراین, توجه به نقایص کنترل شناختی و بازداری در مداخلات عصب شناختی این اختلال جایگاه درمانی ویژه ای دارد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    متین فر، احسان، بیگدلی، ایمان اله، و مشهدی، علی. (1400). کنترل شناختی در اختلال اضطراب فراگیر: بررسی بازداری فعالانه و واکنشی. علوم اعصاب شفای خاتم، 10(1 )، 65-74. SID. https://sid.ir/paper/985242/fa

    Vancouver: کپی

    متین فر احسان، بیگدلی ایمان اله، مشهدی علی. کنترل شناختی در اختلال اضطراب فراگیر: بررسی بازداری فعالانه و واکنشی. علوم اعصاب شفای خاتم[Internet]. 1400؛10(1 ):65-74. Available from: https://sid.ir/paper/985242/fa

    IEEE: کپی

    احسان متین فر، ایمان اله بیگدلی، و علی مشهدی، “کنترل شناختی در اختلال اضطراب فراگیر: بررسی بازداری فعالانه و واکنشی،” علوم اعصاب شفای خاتم، vol. 10، no. 1 ، pp. 65–74، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/985242/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button