Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    1-11
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    490
  • دانلود: 

    266
چکیده: 

مقدمه: هدف اصلی این مطالعه ارایه روشی برای تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر است. این بیماری با از بین بردن سلول های عصبی در سیستم عصبی و کاهش ارتباطات و فعل و انفعالات عصبی، عملکرد حافظه را کاهش می دهد. مواد و روش ها: سطح این بیماری باید با توجه به ارتباط این بیماری با ویژگی های مختلف در سیگنال مغزی و تصاویر پزشکی تشخیص داده می شود. ابتدا با پیش پردازش مناسب، خواص غیر خطی مانند نمودار فاز، بعد همبستگی، آنتروپی و نمای لیاپانوف استخراج شده و جهت طبقه بندی از شبکه عصبی المن استفاده شده است. سپس صحت عملکرد شبکه عصبی المن با شبکه عصبی کانالوشنی مقایسه شده است. استفاده از روش های یادگیری عمیق از جمله شبکه عصبی کانالوشنی، می تواند نتایج مناسب تر و دقیق تری در میان سایر روش های طبقه بندی داشته باشد. یافته ها: در حالت استفاده از دو شبکه CNN و یک شبکه MLP صحت نتایج در افراد سالم 98 درصد و در افراد بیمار خفیف 97/7 درصد و در افراد بیمار شدید 97/5 درصد بدست آمده است. در حالت استفاده از یک شبکه CNN با ترکیب ویژگی ها سیگنال مغزی و تصاویر پزشکی در حالت تحریک صحت نتایج در افراد سالم 95 درصد و در بیماران خفیف 92/5 درصد و در بیماران شدید 97/5 درصد می باشد، در حالت یادآوری صحت نتایج در افراد سالم 75 درصد و در بیماران خفیف 72/5 درصد و در بیماران شدید 87/5 درصد است. صحت نتایج در شبکه عصبی Elman با ترکیب ویژگی های سیگنال مغزی و تصاویر پزشکی 94/4 درصد و در حالت بدون ترکیب ویژگی ها، صحت نتایج 92/2 درصد شده است. نتیجه گیری: در بین روش های پردازشی ارایه شده جهت دسته بندی سه کلاس سالم، بیمار خفیف و بیمار شدید، روش ترکیب ویژگی های سیگنال مغزی و تصاویر پزشکی موجب افزایش صحت نتایج طبقه بندی کننده CNN و Elman شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 490

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 266 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    12-20
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    87
  • دانلود: 

    40
چکیده: 

مقدمه: سبک آموزش کودکان به ویژه کودکان کم توان ذهنی در طول همه گیری کووید-19 تغییر کرده است. این مطالعه با هدف مقایسه اثربخشی آموزش حضوری و مجازی مهارت های پایه شناختی در مراکز مراقبت روزانه توانبخشی ذهنی در دوره پاندمی کووید-19 انجام شد. مواد و روش ها: روش پژوهش حاضر، مطالعه طولی روند است. جامعه آماری کلیه کودکان مراجعه کننده به مراکز توانبخشی شهر تبریز بود. 30 کودک 6 تا 12 ساله تحت آموزش و توانبخشی به صورت در دسترس انتخاب شدند و نمرات این کودکان در زمینه توانایی های شناختی مرتبط با مهارت های پایه مورد بررسی قرار گرفت. ابزار مورد استفاده در این پژوهش چک لیست سنجش مهارت های پایه و مقیاس بهره هوشی وکسلر برای کودکان بود. یافته ها: نتایج نشان داد که در سه فصل اول نمرات این کودکان پس از دریافت خدمات آموزشی و توانبخشی در دوره حضوری به طور معنی داری افزایش یافته است. اما با شیوع جهانی ویروس کرونا و مجازی شدن دوره آموزشی، نمرات به میزان قابل توجهی کاهش یافت. در نهایت با تلفیق آموزش حضوری و مجازی، مجددا روند حالت صعودی پیدا کرده است، اما شیب و سرعت افزایش نمرات همچنان کمتر از دوره های حضوری است. نتیجه گیری: آموزش حضوری در مقایسه با آموزش مجازی و تلفیق این دو، در بهبود توانایی های شناختی مرتبط با مهارت های پایه کودکان موثرتر بود. توانمندی های مربیان و والدین در حوزه آموزش مجازی و تولید محتوای الکترونیکی باید متناسب با نیازهای ویژه این کودکان باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 87

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 40 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 12
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    21-33
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    148
  • دانلود: 

    39
چکیده: 

مقدمه: هدف از این مطالعه مقایسه تغییرات بافت محیط بر مولفه های چشم آرام در حین اجرای مهارت هدف گیری پرتابی در ورزشکاران با سطوح مختلف مهارتی بود. مواد و روش ها: 30 ورزشکار (22 تا 28 سال) در سه سطح ماهر، نیمه ماهر و مبتدی انتخاب شدند. تعامل شرایط تنظیمی (ثابت/ در حال حرکت) و تغییرپذیری بین کوششی (با/ بدون تغییرپذیری) چهار شرایط هدف را ایجاد کرد و ویژگی های مربوط به رفتار خیرگی به طور مداوم در هر سناریویی ثبت شد. با استفاده از دستگاه ردیابی چشمی، رفتار خیرگی توسط یک سیستم پردازش اطلاعات ثبت و تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: ورزشکاران در سطح ماهر در مقایسه با ورزشکاران با سطوح نیمه ماهر و مبتدی، آغاز چشم آرام کوتاه تر و پایان و دوره چشم آرام طولانی تری داشتند. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر بر اهمیت مولفه های چشم آرام بر اجرای موفق ورزشکاران با شروع زودتر و مدت طولانی تر چشم آرام، تاکید نمود، خصوصا زمانی که در میدان بینایی دامنه وسیعی از اطلاعات مرتبط با تکلیف، در اشکال و مناطق مختلف ارایه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 148

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 39 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    34-44
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    313
  • دانلود: 

    219
چکیده: 

مقدمه: برتری طرفی یکی از شاخص های تحول طبیعی مغز است. ارتباط بین برتری طرفی و اختلال نقص توجه_ بیش فعالی کانون توجه برخی مطالعات قرار گرفته است. مطالعه حاضر با هدف مقایسه برتری طرفی در دانش آموزان با و بدون اختلال نقص توجه_ بیش فعالی انجام شد. مواد و روش ها: جامعه آماری پژوهش از بین 130 دانش آموز (57 دختر و 73پسر) 6 تا 12 ساله شهر تهران، ایران انتخاب شد. و با غربالگری اولیه توسط معلم، دانش آموزان مشکوک انتخاب و به وسیله مقیاس مشکلات رفتاری کودکان کانرز فرم والدین و فرم معلم (1999) و مصاحبه بالینی براساس ملاک های ویرایش پنجم DSM، 65 نفر با اختلال نقص توجه-بیش فعالی انتخاب شدند. همچنین 65 دانش آموز عادی از همان پایه و مدارس به صورت تصادفی در گروه کنترل قرار گرفتند. آزمودنی ها در 4 گروه بهنجار، با نقص توجه، با بیش فعالی و با نوع ترکیبی نقص توجه و بیش فعالی قرارگرفته و برتری طرفی آن ها با پرسشنامه های دست برتری ادینبورگ (1970) و چاپمن (1987)، پابرتری واترلو (1998) و چشم برتری توسط چند آزمایش بررسی شد. یافته ها: تحلیل داده ها با استفاده از آزمون خی دو حاکی از آن بود که بین گروه نقص توجه/ بیش فعالی و عادی در هر سه مولفه دست، چشم و پا برتری، تفاوت معناداری مشاهده شد. به علاوه بین گروه نقص توجه و عادی و همچنین بین گروه بیش فعال و عادی در مولفه های دست و چشم برتری تفاوت معنی دار مشاهده گردید، اما در مولفه پا برتری این تفاوت معنی دار نبود. نتیجه گیری: از تحلیل یافته های پژوهش می توان به این نتیجه رسید که بین برتری طرفی در دانش آموزان با اختلال نقص توجه_ بیش فعالی و همسالان عادی آن ها تفاوت معنی داری وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 313

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 219 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    45-55
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    194
  • دانلود: 

    123
چکیده: 

مقدمه: اختلال نافرمانی مقابله ای یکی از شایع ترین اختلال های رفتاری مخرب است. امروزه روش های غیرتهاجمی مانند تحریک الکتریکی فراجمجمه ای مغز برای کنترل و بهبود نشانه های اختلالات جایگاه ویژه ای یافته اند و ممکن است مزایایی نسبت به درمان های دارویی داشته باشند. این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی تحریک الکتریکی فراجمجمه ای مغز بر همدلی و قضاوت اخلاقی کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای انجام شد. مواد و روش ها: طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری پژوهش، کلیه پسران 11-8 ساله مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای مدارس ابتدایی شهر ارومیه در سال 99-1398 بود. از بین کل جامعه هدف به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تعداد 30 نفر دانش آموز دارای اختلال نافرمانی مقابله ای با استفاده از پرسشنامه درجه بندی اختلال نافرمانی مقابله ای (هومرسن و همکاران، 2006)، انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15) و کنترل (15) قرار گرفتند، سپس مقیاس همدلی گریفت (بریانت، 1982) و پرسشنامه قضاوت اخلاقی (سینها و وارما، 1998) توسط شرکت کنندگان تکمیل گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد. یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد که استفاده از تحریک الکتریکی فراجمجمه ای مغز به طور قابل توجهی همدلی و قضاوت اخلاقی را نسبت به گروه کنترل بهبود بخشید. نتیجه گیری: این مطالعه حاکی از آن است که روانشناسان و درمانگران می توانند از تحریک الکتریکی فراجمجمه ای مغز در کنار سایر درمان ها برای بهبود همدلی و قضاوت اخلاقی کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای استفاده کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 194

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 123 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    56-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    76
  • دانلود: 

    15
چکیده: 

مقدمه: قطعیت یکی از پارامترهای تصمیم گیری های سلسله مراتبی است. در تصمیم گیری های سلسله مراتبی، عموما تصمیمات اخذ شده در سطوح مختلف با عدم قطعیت توام هستند. پس از اخذ تصمیم ها پاسخ دریافتی می تواند یک بازخورد مثبت یا یک بازخورد منفی باشد. علت دریافت بازخورد منفی نامشخص است. انسان ها سعی می کنند این ابهام را با ارزیابی قطعیت خود حل کنند. هدف این مطالعه بررسی رابطه قطعیت آزمودنی با قدرت محرک به عنوان یک پارامتر تنظیم استراتژی در تصمیمات سلسله مراتبی است. پیچیدگی های محاسباتی مربوط به این نوع تصمیمات علاوه بر داده های رفتاری استفاده از انواع دیگری از اطلاعات را مهم تر کرده است. در این پژوهش اندازه قطر مردمک به عنوان یک منبع ارزشمند برای پیش بینی قطعیت تصمیم سلسله مراتبی استفاده شده است. مواد و روش ها: در یک آزمایش سلسله مراتبی از آزمودنی ها خواسته شد به صورت همزمان جهت حرکت نقاط متحرک نمایش داده شده (چپ یا راست) در بالا یا پایین صفحه نمایش (محیط بالا یا پایین) و همچنین قطعیت خود را نسبت به نقاط انتخابی، را تعیین کنند. هنگامی که آزمودنی ها هم جهت حرکت نقاط متحرک و هم محیط را درست گزارش دادند، بازخورد مثبت شنیداری دریافت کردند. در طول آزمایش داده های حرکت چشمی آزمودنی ها توسط دستگاه ردیاب چشمی ثبت گردید. یافته ها: نتایج نشان داد در تصمیم های سلسله مراتبی، تصمیمات سطح بالا به میزان قطعیت آزمودنی در تصمیمات سطح پایین وابسته است و از طرفی نتایج نشان داد تغییرات قطر مردمک به صورت معنی داری با قطعیت در ارتباط هستند. نتیجه گیری: این پژوهش مشخص می کند که در تصمیمات سطح بالا، میانگین اندازه قطر مردمک، قطعیت تصمیم را پیش بینی می کند و بازتاب استراتژی فرد تحت شرایط پیچیده می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 76

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 15 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    65-74
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    492
  • دانلود: 

    374
چکیده: 

مقدمه: اختلال اضطراب فراگیر یکی از شایع ترین اختلالات روانشناختی است که ویژگی های اصلی اش، نمایانگر مولفه های بنیادین در طیف وسیعی از طبقات آسیب شناسی روانی است. اختلال اضطراب فراگیر جنبه های ناشناخته زیادی دارد و رویکردهای های عصب روانشناختی، نقش نقایص کنترل شناختی را در پدیدایی و تداوم این اختلال موثر دانسته اند. کنترل شناختی دارای سه مولفه است: جا به جایی، به روز رسانی و بازداری. مطالعه حاضر بازداری را به عنوان یکی از وجوه کنترل شناختی در افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر بررسی کرده است. مواد و روش ها: با استفاده از نمونه گیری داوطلبانه، 80 دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد در این پژوهش علی_ مقایسه ای شرکت کردند. با انتشار اطلاعیه ای در سطح دانشگاه، دانشجویان بهنجار و کسانی که نشانه های اختلال اضطراب فراگیر داشتند با پژوهشگران تماس برقرار کردند. بر اساس نمرات پرسشنامه نگرانی پنسیلوانیا و مصاحبه تشخیصی ساختار یافته، شرکت کنندگان به دو گروه مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر و بدون علایم تقسیم شدند. در ادامه نیز برای سنجش عملکرد بازداری فعالانه و واکنشی از تکلیف علامت توقف استفاده شد. یافته ها: بین بازداری فعالانه و واکنشی همبستگی مثبت معنی داری وجود داشت. گروه اختلال اضطراب فراگیر به طور معنی داری در بازداری فعالانه و واکنشی نمرات بالاتری نسبت به گروه بهنجار داشت. گروه مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر نسبت به گروه طبیعی، تعداد خطاهای حذف بیشتر و خطای ارتکاب کمتری داشتند. نتیجه گیری: بازداری در اختلال اضطراب فراگیر نقش مهمی ایفا می کند و مشکلات رفتاری مرتبط در این جمعیت را تبیین می کند. بازداری بیش از حد در اختلال اضطراب فراگیر می تواند به رفتارهایی مانند، خشک زدگی، اهمال کاری و پایش تهدید مرتبط باشد. بنابراین، توجه به نقایص کنترل شناختی و بازداری در مداخلات عصب شناختی این اختلال جایگاه درمانی ویژه ای دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 492

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 374 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

جلیلوند محمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    75-84
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    147
  • دانلود: 

    80
چکیده: 

مقدمه: در مطالعات مختلف، نقص تعادل در کودکان ناشنوا نسبت به افراد عادی گزارش شده است. تکالیف تعادل ایستا و پویا و ورزش های مختلف وابستگی های متفاوتی به سیستم های حسی با مکانیسم های کنترلی مختلف از جمله کنترل حلقه باز یا بسته دارند. این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی تمرینات یوگا و تنیس روی میز بر تعادل ایستا و پویای کودکان ناشنوا انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه یک مطالعه نیمه تجربی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه پسران 12 ساله ناشنوا (30 نفر) شهر کرمانشاه بودند. ابتدا تعادل ایستا و پویا و ویژگی های تن سنجی کودکان با استفاده از آزمون تعادل لک لک و ستاره ثبت شد. سپس آزمودنی ها به طور تصادفی در دو گروه تمرینات حلقه کنترل باز (تنیس روی میز) و تمرینات حلقه کنترل بسته (یوگا) قرار گرفتند. شرکت کنندگان در هر دو گروه برنامه تمرینی خود را به مدت 8 هفته و سه جلسه در هفته انجام دادند. یافته ها: نتایج نشان داد که تمرینات حلقه کنترل باز و بسته تاثیر متفاوتی بر تعادل ایستا و پویای کودکان ناشنوا دارد. شرکت در تمرینات یوگا به طور معنی داری تعادل ایستا با چشمان بسته را در مقایسه با شرکت در تمرینات تنیس روی میز بهبود بخشید. از سوی دیگر، تمرینات تنیس روی میز در مقایسه با تمرینات یوگا تاثیر معنی داری بر بهبود تعادل پویای کودکان ناشنوا داشت. نتیجه گیری: تمرینات یوگا (تمرینات حلقه کنترل بسته) تاثیر بیشتری بر تعادل ایستا داشت، در حالی که تمرینات تنیس روی میز (تمرینات حلقه کنترل باز) منجر به تعادل پویای بهتر در کودکان ناشنوا می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 147

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 80 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نویسندگان: 

علویان فیروزه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    85-98
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    103
  • دانلود: 

    42
چکیده: 

مقدمه: عفونت کرونا ویروس 2019 (COVID-19) بیماری همه گیر و اضطراری جهانی است که موجب تغییرات مهمی در سامانه های مربوط به مراقبت های بهداشتی شده است. مطالعات قبلی احتمال افزایش وقوع ترومبوآمبولیک، ازجمله سکته مغزی، در بیماران مبتلا به COVID-19 را گزارش کرده اند. این مرور سیستماتیک با هدف توصیف فراوانی، ویژگی های بالینی و عملکرد شناختی بیماران با سکته مغزی ترومبوز مبتلابه عفونت کووید-19 انجام شده است. مواد و روش ها: مقالات بر اساس جستجو راهبرد در نظر گرفته شده در پایگاه های داده اصلی Google Scholar، PubMed و Science Direct برای مقالات مربوطه در فاصله زمانی نوامبر 2019 تا 3 جولای 2021 انجام شد. مقالات انتخاب شده بر اساس معیارهایی چون سن بیماران، زمان شروع سکته، سابقه بیماری قبلی، علایم بیماری، نشانگرهای التهابی، داروهای به کار رفته و سرنوشت نهایی بیماران در نظر گرفته شد. یافته ها: از 1672 مقاله حاصل از جستجوی اولیه، 26 مقاله دارای معیارهای ورود بودند و بنابراین در تجزیه وتحلیل نهایی گنجانده شدند. نتایج مطالعه نشان داد که فراوانی سکته و مرگ ومیر در افراد مسن مبتلابه عفونت کووید-19 نسبت به سایر سنین بیشتر است. با این وجود، هنگامی که علایم سیستماتیک شدید باشند، افراد جوان در معرض عوارض عصبی هستند. سابقه قبلی بیماری های زمینه ای شدت و فراوانی بیماری را افزایش داده است. شروع سکته از 2 ساعت تا 4 هفته بعد از اولین علایم ابتلا به کووید 19 متغیر بود. علاوه بر این، علایم بیماری در مبتلایان به شکل های کم وبیش متنوعی ظاهر می شود که با استفاده از داروهای سرکوب کننده SARS-COV-2، پیشگیری کننده و ضد لخته تا حدودی بهبود می یابد. درنهایت، افزایش خطر سکته مغزی ایسکمی احتمالا چند عاملی است و با فعال شدن مسیرهای انعقادی و التهابی، افزایش سطوح D-dimer، پروتیین واکنشی C، ترومبین، فیبرین، میزان رسوب گلبول های قرمز، لاکتات دهیدروژناز و لنفوپنی منعکس می شود. نتیجه گیری: اگرچه اکثر بیماران مبتلا به کووید-19 عمدتا دارای عفونت دستگاه تنفسی هستند، اما برخی از بیماران دچار عوارض ترومبوآمبولیک وریدی و شریانی می شوند که می تواند منجر به سکته مغزی شود. با این حال مطالعات بیشتری برای ارایه برآوردهای قوی تر از افزایش احتمال سکته مغزی ناشی از عفونت کووید-19 و روشن کردن پاتوفیزیولوژی دقیق ارتباط SARS-COV-2 با خطر سکته مغزی ترومبوزی موردنیاز است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 103

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 42 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 39
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    99-110
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    169
  • دانلود: 

    112
چکیده: 

مقدمه: اعتیاد یک بیماری مزمن و پیشرونده است که با اختلال بدکارکردی و تغییرات در عملکرد سیستم عصبی همراه است. پیشرفت های جدید در تکنیک های غیرتهاجمی تحریک مغز، افق جدیدی را در این زمینه گشوده است. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر تحریک الکتریکی جریان مستقیم فراجمجمه ای (tDCS) بر کاهش ولع مصرف در افراد مبتلا به اختلال مصرف مواد بود. مواد و روش ها: مطالعه حاضر از نوع فراتحلیل بود. جامعه آماری پژوهش شامل پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری، مطالعات چاپ شده در مجلات علمی و پژوهشی و پژوهش های نمایه شده توسط نویسندگان ایرانی خارج از کشور بود. پس از تعیین معیارهای ورود و خروج، مداخلات مبتنی بر تحریک الکتریکی جریان مستقیم فراجمجمه ای بر اختلال مصرف مواد بین سال های 2011 تا 2021 از پایگاه های داده ها انتخاب نموده و از میان آن ها، 18 مطالعه با 31 اندازه اثر برای تجزیه و تحلیل نهایی انتخاب شدند. مراحل فراتحلیل بر اساس روش فراتحلیل هویت و کرامر (2005) بود. یافته ها: نتایج نشان داد که اندازه اثر به دست آمده 0/74 بود. سطح معنی داری ترکیبی مطالعات نشان می دهد که اندازه اثر کل مطالعات تحریک الکتریکی جریان مستقیم فراجمجمه ای در تنظیم ولع مصرف در افراد مبتلا به اختلال مصرف مواد معنی دار است. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که اندازه اثر مداخلات مبتنی بر درمان تحریک الکتریکی جریان مستقیم فراجمجمه ای در کاهش ولع مصرف مواد بر اساس جدول تفسیر کوهن بالا است. بنابراین، استفاده از این رویکرد درمانی جدید به عنوان روشی موثر در کاهش ولع می تواند عملکرد افراد مبتلا به اختلال مصرف مواد را بهبود بخشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 169

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 112 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 11
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button