مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

495
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

804
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی ابعاد و مولفه های ارتقای درس پژوهی در دوره ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 435 | صفحه پایان 444

چکیده

 هدف: درس پژوهی الگویی از پژوهش مشارکتی در کلاس درس است که می تواند نقش موثری در بهبود کیفیت آموزش داشته باشد. در نتیجه, هدف این پژوهش شناسایی ابعاد و مولفه های ارتقای درس پژوهی در دوره ابتدایی بود. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه پژوهش خبرگان دانشگاهی و صاحب نظران وزارت خانه آموزش وپرورش کشور در سال 1400 بودند. حجم نمونه بر اساس اصل اشباع نظری 12 نفر شد که این افراد با توجه به ملاک های ورود به مطالعه با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته با 6 سوال بود که روایی یافته ها توسط خبرگان تایید و پایایی آنها با روش ضریب توافق بین دو کدگذار 63 درصد برآورد شد. داده ها با روش های کدگذاری باز, محوری و انتخابی در نرم افزار Maxquda تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان داد که ارتقای درس پژوهی 109 شاخص در 22 مولفه و 6 بعد داشت؛ به طوری که ابعاد شامل نگاه استراتژیک به عنوان شرایط علی (با چهار مولفه آینده نگری, واقعیت گرایی, رقابت پذیری و تفکر سیستمی), پویایی مدارس به عنوان شرایط زمینه ای (با چهار مولفه توجه به توانایی های معلمان, رفع نیازهای معلمان, فراهم آوردن امکانات و بهبود ارتباطات سازمانی), عوامل ساختاری و فردی به عنوان شرایط مداخله گر (با سه مولفه عوامل انگیزشی, عوامل سازمانی و عدم شناخت کافی از درس پژوهی), پژوهش محوری به عنوان پدیده محوری (با سه مولفه یادگیری مستمر, بهبود آموزش و اثربخش شدن آموزش), بهسازی آموزشی به عنوان راهبردها (با چهار مولفه مهارت افزایی, تاکید بر مدیریت مشارکتی, نظارت و ارزیابی و سلامت سازمانی) و توسعه آموزشی به عنوان پیامدها (با چهار مولفه الگوسازی, کارآیی فزاینده, استقرار تفکر علمی و ایجاد فرهنگ یادگیری) بودند. در نهایت, الگوی پارادایمی ابعاد و مولفه های ارتقای درس پژوهی در دوره ابتدایی ترسیم شد. نتیجه گیری: با توجه به الگوی پارادایمی ابعاد و مولفه های ارتقای درس پژوهی در دوره ابتدایی می توان برنامه هایی برای بهبود و ارتقای درس پژوهی طراحی و اجرا کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زاهدی، ساناز، شفیع زاده، حمید، و رزقی شیرسوار، هادی. (1400). شناسایی ابعاد و مولفه های ارتقای درس پژوهی در دوره ابتدایی. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 5(4 )، 435-444. SID. https://sid.ir/paper/985388/fa

    Vancouver: کپی

    زاهدی ساناز، شفیع زاده حمید، رزقی شیرسوار هادی. شناسایی ابعاد و مولفه های ارتقای درس پژوهی در دوره ابتدایی. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت[Internet]. 1400؛5(4 ):435-444. Available from: https://sid.ir/paper/985388/fa

    IEEE: کپی

    ساناز زاهدی، حمید شفیع زاده، و هادی رزقی شیرسوار، “شناسایی ابعاد و مولفه های ارتقای درس پژوهی در دوره ابتدایی،” سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، vol. 5، no. 4 ، pp. 435–444، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/985388/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button