مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

213
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

542
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش میانجی ویژگی های شخصیتی در رابطه بین استقلال خانواده مبدا با اهمال کاری تحصیلی دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 323 | صفحه پایان 337

چکیده

 هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی ویژگی های شخصیتی در رابطه بین استقلال خانواده مبدا با اهمال کاری تحصیلی است. مواد و روش ها: بدین منظور 300 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد بابل به صورت در دسترس پرسشنامه های خانواده مبدا (FOS), اهمال کاری تحصیلی سولومون و راثبلوم و سنجش صفات پنجگانه شخصیتی(NEO-FFI) را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از روش تحلیل مسیر از طریق آزمون بوت استرپ و مدل یابی معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافته ها: براساس یافته های پژوهش گرچه ویژگی های روان آزرده خویی و تجربه پذیری تاثیرشان به طور منفی بوده اما همه ویژگی های شخصیتی روان آزرده خویی, برونگرایی, تجربه پذیری, توافق جویی و وظیفه شناسی توانستند در رابطه با استقلال خانواده مبدا و اهمال کاری تحصیلی به عنوان متغیر میانجی ایفای نقش کنند. در واقع رشد استقلال در خانواده با پذیرش مسئولیت و احترام به سایر اعضا منجر به شکل گیری ویژگی های شخصیتی همچون منعطف بودن, کنجکاوی و جرات مندی شده که بر پیشرفت تحصیلی و کاهش اهمال کاری تاثیرگذارند. در حالی که افراد روان آزردهخو با مسئولیت پذیری و انعطاف پذیری کمتر, معمولا دچار اهمال کاری تحصیلی می شوند. نتیجه گیری: بنابرین در برخی از خانواده های ایرانی با استقلال پایین تر, تجربه پذیری با توجه به فرهنگ ایرانی که بحث احترام به نظرات بزرگترها مهم است این افراد را در تعارض با خانواده و جامعه قرار می دهد و منجر به کاهش موفقیت و افزایش اهمال کاری تحصیلی می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ابراهیمی، سیدمحسن، محمدزاده ادملایی، رجبعلی، صادقی، جمال، و عباسی اسفجی، علی اصغر. (1400). نقش میانجی ویژگی های شخصیتی در رابطه بین استقلال خانواده مبدا با اهمال کاری تحصیلی دانشجویان. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 5(4 )، 323-337. SID. https://sid.ir/paper/985507/fa

    Vancouver: کپی

    ابراهیمی سیدمحسن، محمدزاده ادملایی رجبعلی، صادقی جمال، عباسی اسفجی علی اصغر. نقش میانجی ویژگی های شخصیتی در رابطه بین استقلال خانواده مبدا با اهمال کاری تحصیلی دانشجویان. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت[Internet]. 1400؛5(4 ):323-337. Available from: https://sid.ir/paper/985507/fa

    IEEE: کپی

    سیدمحسن ابراهیمی، رجبعلی محمدزاده ادملایی، جمال صادقی، و علی اصغر عباسی اسفجی، “نقش میانجی ویژگی های شخصیتی در رابطه بین استقلال خانواده مبدا با اهمال کاری تحصیلی دانشجویان،” سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، vol. 5، no. 4 ، pp. 323–337، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/985507/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button