مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

93
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

70
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری بر کیفیت خواب وسوگیری شناختی بیماران مبتلابه فشارخون اولیه

صفحات

 صفحه شروع 14 | صفحه پایان 20

چکیده

 مقدمه: زمینه و هدف فشارخون یک بیماری شایع است که سلامت افراد را تحت تاثیر قرار میدهد. افرادی که ازنظر شخصیتی توانایی مقابله کمی با استرس دارند و در مواجهه با استرسها با سوگیری پاسخ میدهند بیشتر دچار مشکلات جسمانی و روانی حاصل از بیماریهای مزمن میشود. بنابراین این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری بر کیفیت خواب و سوگیری شناختی بیماران مبتلابه فشارخون اولیه صورت گرفت. روش کار: مطالعه به روش تجربی یا پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل صورت گرفت. در این مطالعه تعداد 32 زن مبتلابه فشارخون بر اساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب و به روش تصادفی بلوکهای جایگشتی در دو گروه کنترل 16 نفرو مداخله 16 نفر جایگزین شدند. هر دو گروه پرسشنامه های استاندارد کیفیت خواب پیترزبورگ و سوگیری شناختی را قبل و بعد از مداخله تکمیل کردند. گروه مداخله به مدت هشت جلسه آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری دریافت کرد و گروه کنترل در این بازه زمانی از طرف تیم تحقیق آموزشی دریافت نکرد. داده های بهدستآمده با روش آماری توصیفی و استنباطی تجزیه تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان داد در مرحله بعد از مداخله بین دو گروه مداخله و کنترل در میزان کیفیت خواب و سوگیری شناختی تفاوت معنی دار وجود دارد 05 / 0 < P. برای مولفه های کانون توجه متمرکز بر خود 03 / 0 و متمرکز بر دیگران 74 / 3 معنیدار نبود 05 / 0 < P این یافته نشان میداد بین گروه آزمایش و کنترل در این مولفه تفاوت معنیداری وجود نداشت. نتیجه گیری: بر اساس یافته های مطالعه حاضر میتوان نتیجه گرفت آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری بر کیفیت خواب و سوگیری شناختی زنان مبتلابه فشارخون اولیه اثربخش است و میتواند بهعنوان یک روش درمانی مکمل اثربخش و بدون عوارض مورداستفاده قرار بگیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بالازاده، رویا، اکبری، بهمن، و ابوالقاسمی، عباس. (1398). بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری بر کیفیت خواب وسوگیری شناختی بیماران مبتلابه فشارخون اولیه. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، 11(4 )، 14-20. SID. https://sid.ir/paper/986886/fa

    Vancouver: کپی

    بالازاده رویا، اکبری بهمن، ابوالقاسمی عباس. بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری بر کیفیت خواب وسوگیری شناختی بیماران مبتلابه فشارخون اولیه. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی[Internet]. 1398؛11(4 ):14-20. Available from: https://sid.ir/paper/986886/fa

    IEEE: کپی

    رویا بالازاده، بهمن اکبری، و عباس ابوالقاسمی، “بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری بر کیفیت خواب وسوگیری شناختی بیماران مبتلابه فشارخون اولیه،” مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، vol. 11، no. 4 ، pp. 14–20، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/986886/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button