اثربخشی «رفتار درمانی شناختی » و « ریتم درمانی بین فردی-اجتماعی» بر «کنترل شیدایی»، « اضطراب امتحان » و «خود کار آمدی تحصیلی » دانشجویان جدید الورود رشته های پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی زابل بوده است. روش گردآوری اطلاعات از نوع نیمه تجربی، پیش آزمون –,پس آزمون میباشد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه های مناسب با متغیرهای پژوهش استفاده شده است که روایی آن ها بالای85 درصد محاسیه شده است. و نتایج نشان داد: رفتار درمانی شناختی (CBT) و ریتم درمانی بین فردی-اجتماعی (IRT) از جمله رویکردهای روان درمانی مورد استفاده در مواقعی است که افراد با مشکلاتی مانند کنترل شیدایی، اضطراب امتحان و خودکارآمدی تحصیلی مواجه هستند. تاثیر معناداری نسبت بهم دارند.