Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات همایش/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسنده: 

Maniat Mohammad

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2024
  • دوره: 

    19
تعامل: 
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

In recent decades, the discourse approach for analyzing specific genres and professional discourse communities has gained significant traction. The globalization of knowledge and the synergy between disciplines have opened up new avenues for interdisciplinary studies. Analyzing specialized discourses reveals the distinctive features and dominant concepts within professional fields. This paper aims to examine the characteristics of discourse as applied in transportation. While discourse analysis has been widely employed in various disciplines, particularly in the humanities and social sciences, its application in transport and urban planning remains limited. However, we argue that it is a crucial tool for understanding and potentially transforming the diverse pathways that cities and regions adopt. The relationships between humans and the world are mediated by different systems of meaning and knowledge structures, shaped by factors such as power, predisposition, and the values ascribed to political, contextual, theoretical, methodological, and empirical considerations.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    19
تعامل: 
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

فرش ایرانی، صرفاً یک محصول دستباف نیست؛ بلکه یک میراث گران بها است که در آن فرهنگ، هنر، تاریخ و باورهای یک ملت نهفته است. این هنر، با تلفیق زیبایی و معنویت، به عنوان یک نماد ملی و دینی شناخته می شود. مطالعه و بررسی فرش ایرانی، به ما کمک می کند تا به درک عمیق تری از هویت و فرهنگ ایرانی دست یابیم. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط فرش ایرانی با مفاهیم و آیین های مذهبی و سنتی صورت پذیرفته است. روش این پژوهش مروری نظام مند بوده و تلاش گردیده است تا با استنفاده از منابع معتبر در دسترس اعم از کتب و مقالات بهره مندی لازم در جهت بررسی همه جانبه موضوع مورد مطالعه به عمل آید. موارد مورد مطالعه در این مطالعه در دو بخش ارتباط فرش ایرانی با مفاهیم ملی، مذهبی و سنتی و ارتباط فرش ایرانی آیین های سنتی و مذهبی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از یافته های پژوهشی نشان داد فرش ایرانی صرفاً یک محصول دستباف نیست، بلکه یک سند تاریخی، فرهنگی و هنری است که ریشه در باورها، آداب و رسوم و اعتقادات مردم این سرزمین دارد و هر گره و هر نقش در آن، حکایت از فرهنگ غنی و چندلایه ایران زمین مینماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    19
تعامل: 
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

تحول دیجیتال یکی از مهم ترین چالش های کنونی سازمان ها است که در دنیای امروز، به ویژه در بخش بانکداری، اهمیت ویژه ای یافته است. این تحقیق به بررسی چالش های توسعه بانکداری دیجیتال در ایران می پردازد و با تحلیل موانع موجود، سعی دارد تا درک بهتری از موانع و عوامل موثر بر توسعه این حوزه ارائه دهد. از آنجایی که دیجیتالی شدن بانک ها به یک ضرورت بدل شده است، شناسایی و مواجهه با چالش هایی همچون مشکلات فرهنگی، قانونی، مالی و فناوری از اهمیت بالایی برخوردار است. در این راستا، وجود سیستم کنترل راهبردی جهت کاهش مشکلات اجرای راهبرد، ارزیابی بلوغ دیجیتال به منظور شناخت وضع موجود و به کارگیری استراتژی های دیجیتال مؤثر، از جمله راهکارهای پیشنهادی برای سازمان ها در مسیر تحول دیجیتال محسوب می شود. همچنین، این مطالعه، با توجه به پیشرفت های فناوری و نیاز به هم راستایی با تحولات جهانی، بر لزوم بازنگری در فرآیندها، عملیات و مدل های کسب وکار در بانک ها تأکید دارد. نتایج این مطالعه نشان می دهد که در کنار چالش های فناورانه واستراتژیک، علاوه بر چالش های داخلی نظیر کمبود نیروی متخصص، مقاومتی و فرهنگی، موانع خارجی از قبیل محدودیت های بین المللی، قانونی و اقتصادی نیز بر توسعه بانکداری دیجیتال تأثیرگذار هستند و ایجاد یک مدل تطبیقی و جامع برای گذار از بانکداری سنتی به دیجیتال با توجه به ویژگی های خاص هر سازمان، با ملاحظات معماری سازمانی مطلوب عصر دیجیتال، ضروری است. این مقاله از منظر نوع تحقیق، توصیفی و از نظر هدف، کاربردی است. ابزار جمع آوری اطلاعات آن شامل اسناد و مدارک بوده و به روش کتابخانه ای انجام شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    19
تعامل: 
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

توجه به سلامت روان در آموزش ابتدایی یک نیاز اساسی برای توسعه ی شخصی و تحصیلی کودکان است. با افزایش مشکلات روانی نظیر اضطراب و افسردگی در میان دانش آموزان، مدارس به عنوان مکانی محوری برای ترویج رفاه روانی و پیشرفت تحصیلی اهمیت یافته اند. مطالعات نشان می دهند که سلامت روان نه تنها بر موفقیت تحصیلی، بلکه بر رشد مهارت های اجتماعی و احساسی نیز تاثیر عمیقی دارد. برنامه های ترویج سلامت روان، مانند آموزش های اجتماعی-احساسی و توسعه ی مهارت های مقابله ای، به معلمان امکان می دهند تا محیطی حمایتی ایجاد کنند که در آن کودکان قادر به شناخت و مدیریت احساسات خود باشند. با این حال، موانعی همچون انگ اجتماعی، کمبود منابع، و پیچیدگی های اجرایی می توانند کارایی این تلاش ها را محدود کنند. در کنار تاکید بر پیشگیری و مداخله، یکپارچه سازی فناوری برای ارائه ی ابزارهای دیجیتال، توانمندسازی معلمان از طریق برنامه های آموزشی، و توسعه سیاست های پشتیبانی کننده ضروری است. آینده ی برنامه های سلامت روان در مدارس به توانایی آنها در تعامل با جامعه، معلمان و خانواده ها برای ایجاد تغییرات پایدار وابسته است. این مقاله بر اهمیت پژوهش های مبتنی بر شواهد، تدوین چارچوب های منظم ارزیابی، و همکاری همه جانبه تاکید دارد تا به رشد همه جانبه ی دانش آموزان کمک کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    19
تعامل: 
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

اخلاق بهترین ضامن برای اجرای قوانین و مقررات است. لذا می توان اصلاح اخلاق را زیربنای اصلاح جامعه دانست. از آنجا که اخلاق یکی از پایه های مهم در تحولات اجتماعی و فرهنگی جوامع انسانی است، نگرش وسیع و بنیادی به مسأله اخلاق مداری، علاوه بر تأثیرات روان شناختی و فرهنگی در جامعه، به رعایت اصول و قوانین موجود در جامعه و احترام به باید ها و نباید ها کمک شایان می کند. در پژوهش حاضر، تلاش شده است با شیوه تحلیلی-توصیفی و با ابزار کتابخانه ای، زمینه ساز بودن تعمیق اخلاق مداری برای پایبندی به حقوق شهروندی مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. درهمین راستا اگر بخواهیم اخلاق مداری در جامعه رعایت شود، لازم است که با آموزش اخلاق از کودکی تا هر زمان که امکان آموزش وجود دارد، افراد جامعه در ابتدا پایبند به اخلاق باشند و فضایل اخلاقی در آن ها ملکه شود؛ آنگاه با تعمیق اخلاق مداری در افراد به جهت درونی بودن اخلاق و نهادینه شدن اخلاق در جامعه، ، شاهد پایبندی به حقوق شهروندی خواهیم بود. در این پژوهش نتیجه گرفته شد که اگر جامعه برمدار فضایل اخلاقی و سرمایه های اجتماعی شکل بگیرد، شاهد جامعه سعادتمندی خواهیم بود که در آن حقوق شهروندی در حد اعلا رعایت خواهد شد؛ که لازمه آن تقویت فضایل اخلاقی همچون، ایمان به خدا، تقوا، عدالت، انصاف، صبر و شناخت موانع تأثیر اخلاقمداری، از جمله موانع بینشی و موانع رفتاری، می باشد؛ ضمن اینکه با جریان داشتن اخلاق مداری در جامعه و بالا رفتن سرمایه های اجتماعی می توان میزان رعایت حقوق شهروندی در جامعه را مورد بررسی قرار داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0
نویسنده: 

سلگی محمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    19
تعامل: 
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

درک نقش معلمان در بهبود کیفیت یادگیری دانش آموزان در آموزش الکترونیکی اهمیت بسیاری دارد، زیرا این شیوه یادگیری، جایگزین آموزش حضوری شده و نیازمند طراحی دقیق و اجرای مؤثر است. دانش آموزان برای یادگیری مؤثر در محیط های دیجیتال به راهنمایی و حمایت معلمان نیاز دارند تا بتوانند مفاهیم را به درستی درک کرده و در فرآیند یادگیری موفق باشند. معلمان باید توانایی دانش آموزان را در استفاده از فناوری شناسایی کرده و محتوای آموزشی را به گونه ای طراحی کنند که موجب مشارکت فعال، افزایش انگیزه و بهبود مهارت های آنان شود. با این حال، یکی از چالش های اساسی در آموزش الکترونیکی، ارائه ناکافی و گاه غیرمؤثر یادگیری توسط معلمان است که ممکن است به دلیل کمبود تجربه، تعامل محدود یا طراحی نامناسب محتوا ایجاد شود. این موضوع می تواند کیفیت یادگیری دانش آموزان را تحت تأثیر قرار دهد و مانع از دستیابی به اهداف آموزشی شود. بنابراین، تقویت نقش معلمان در آموزش الکترونیکی و آشنایی آنان با شیوه های نوین آموزشی، از جمله طراحی تعاملی محتوا و استفاده از ابزارهای فناوری، برای ارتقای کیفیت یادگیری ضروری است. آموزش الکترونیکی، اگر با راهبری مناسب معلمان همراه باشد، می تواند به یک ابزار قدرتمند برای ارتقای کیفیت آموزش تبدیل شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0
نویسنده: 

بیدل علی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    19
تعامل: 
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

بازه ابتدایی یکی از حساس ترین و تعیین کننده ترین مراحل آموزش و پرورش کودکان است که تأثیر عمیقی بر رشد شخصیت، توانایی ها و مهارت های اجتماعی آن ها دارد. اهمیت این دوره آموزشی به گونه ای است که می توان آن را سنگ بنا و اساس توسعه آموزشی و روانی کودک دانست. در این مرحله، کودکان با محیط های آموزشی، همسالان و معلمان آشنا می شوند و این تعاملات اولیه می تواند به شکل گیری الگوهای یادگیری و رفتارهای اجتماعی آن ها کمک کند. آموزش های ارائه شده در پایه ابتدایی، شامل توسعه مهارت های شناختی، اجتماعی و عاطفی می شود که در طول زندگی بر تحلیل و تصمیم گیری های آینده آن ها تأثیرگذار است. مهارت های اولیه ریاضی، خواندن و نوشتن به عنوان ابزارهای اساسی یادگیری در این دوره آموزش داده می شوند و عمیقاً با موفقیت تحصیلی و حرفه ای در سطوح بالاتر ارتباط دارند. در نتیجه، توجه به کیفیت آموزش در پایه ابتدایی و فراهم کردن محیطی حمایتی، جذاب و تشویق کننده برای یادگیری، از جمله اقداماتی است که می تواند تأثیرات مثبت عمیقی بر تمامی ابعاد رشد کودکان داشته باشد. سرمایه گذاری در این دوره، نه تنها به نفع خود کودکان بلکه به نفع جامعه به طور کلی خواهد بود، زیرا نسل آینده ای خلاق تر، توانمندتر و مسئول تر تربیت می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    19
تعامل: 
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مدیریت دانش در دنیای رقابتی امروز، نه تنها برای رشد سازمان ها، بلکه برای بقای آنها ضرورتی انکار ناپذیر است. سازمان های امروزی به مدیریت دانش در محصولات، خدمات و فرآیندها نیاز دارند و سازمانی که نمی تواند به طور مستمر دانش خود را به روز نماید، محکوم به شکست خواهد بود. تصمیم گیری مدیران نیز به عنوان یکی از مهارت های مدیریتی همواره به عنوان یک عامل اساسی پیشرفت در سازمان ها مورد توجه بوده است. بر همین اساس شناسایی عوامل موثر بر آن ضروری احساس می شود. در نتیجه هدف این پژوهش ادغام مدیریت دانش و مدیریت فرآیند کسب و کار به منظور تأثیر آن بر روند تصمیم گیری های مالی در شهرداری های استان اصفهان می باشد. در راستای هدف پژوهش، دو فرضیه اصلی تدوین شده است. این پژوهش از لحاظ ماهیت از نوع توصیفی-همبستگی است و در شمار پژوهش های کاربردی محسوب می شود. جامعه آماری این پژوهش کارمندان شهرداری های استان اصفهان بود، تعداد اعضای جامعه آماری تحقیق برابر با 20000 نفر بود. نمونه گیری به روش تصادفی انجام شده و تعداد 400 پرسشنامه بین اعضای نمونه توزیع شد که از این تعداد 377 عدد پرسشنامه جمع آوری شده و به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شد. برای آزمون فرضیه های این پژوهش از آزمون های معادلات ساختاری در نرم افزارPLS استفاده شده است. ابزار گرده آوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه استاندارد (ابوژایه و همکاران، 2021) می باشد که ضرایب پایایی برای پرسشنامه های پژوهش محاسبه گردید که همگی بالاتر از 7/0 بوده و نشان از دقت بالای ابزار اندازه گیری مورد استفاده در این پژوهش دارد. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها نشان داد که بین مدیریت دانش و مدیریت فرآیند کسب و کار رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر، مدیریت دانش رابطه مثبتی در مدیریت فرآیند کسب و کار دارد. همچنین نتایج نشان داد که ادغام مدیریت دانش و مدیریت فرآیند کسب و کار در فرآیند تصمیم گیری مالی تأثیر قابل توجهی دارد. به عبارت دیگر، ادغام مدیریت دانش و مدیریت فرآیند کسب و کار می توان تاثیر مثبتی بر فرآیند تصمیم گیری مالی داشته باشد. از جمله فواید انجام این پژوهش می توان به مدیران و مسئولان شهرداری های استان اصفهان نشان دهند که در مدیریت فرآیند کسب و کار سازمان خود به مدیریت دانش توجه داشته باشند، زیرا مدیریت دانش دربرگیرنده مزایای نظیر مدیریت استراتژیک موثرتر با توجه به شناخت بهترین راهبردها، تکنیک ها، شیوه ها و راه حل ها، افزایش بهره وری با همکاری بیشتر و استفاده از مناسب ترین فرایندها، افزایش کار تیمی، نوآوری و جستجوی خلاقانه راه حل ها، کاهش شکاف یادگیری و افزایش تجمع دانش در یک روش سیستماتیک، سرعت بخشیدن به منحنی بهره وری از طریق آموزش مستمر کارکنان جدید و دسترسی به داده ها، اطلاعات و دانش مورد نیاز و استاندارد سازی فرایندها و دسترسی سریعتر به اطلاعات که منجر به تصمیم گیری دقیق تر می شود، می باشد. از این رو بهبود فرایندهای کاری در شهرداری های استان اصفهان را می توان از طریق توسعه ظرفیت ایجاد و استفاده از مدیریت دانش اجرا نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    19
تعامل: 
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

دعاوی حقوقی برای احراز جرم و مجازات مجرم نیست بلکه هدف از طرح آن حل اختلاف میان اشخاص و رسیدن هر فرد به حقوق خود می باشد و افراد، باید برای طرح دعاوی حقوقی خود، نمونه فرم دادخواست بدوی یا تجدید نظر را به مراجع صالح، تقدیم نمایند. در حوره خانواده نیز، قانون حمایت خانواده مصوب، این مقررات کیفری را پیش بینی نموده است. از این رو، مطالعه حاضر به بررسی دعاوی حقوقی عقد ازدواج در حقوق خانواده پرداخته است. در این راستا یافته های حاصل از این مطالعه نشان داده است که دعاوی حقوقی عقد ازدواج، فصولی از قانون مجازات اسلامی است. زیرا قوانین در خصوص حمایت از استحکام خانواده آن چنان قوی و روشن باید باشد تا این هدف را تامین نماید و امری را به قاضی واگذار ننماید. لذا چنانچه کاستی‏ها و نواقص آن پنهان بوده و در برخی موارد اعمال آن را با مشکل مواجه می‏نماید. از این رو، بررسی این موضوع از قانون مجازات اسلامی، می‏تواند راهگشای کشف ضمانت اجراهای کیفری مناسب شود تا ناهنجاری‏هایی که موجب سستی روابط خانوده یا اضمحلال آن می‏شود، مرتفع گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0
نویسنده: 

ملی زاده منیره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    19
تعامل: 
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

برنامه آموزشی جزء اساسی نظام های یادگیری است که به عنوان راهنمایی برای هدایت فرایند آموزش و یادگیری در مدارس و مؤسسات آموزشی عمل می کند. این برنامه ها با هدف ایجاد بنیاد علمی و فرهنگی مناسب برای دانش آموزان طراحی می شوند و نقش مهمی در شکل گیری تفکر، مهارت ها و رفتارهای آنان دارند. در این راستا، برنامه آموزشی شامل محتوای درسی، روش های آموزشی و سنجش یادگیری است که به طور مستقیم بر تجربه های یادگیری دانش آموزان تأثیر می گذارد. تحقیقات نشان می دهد که برنامه آموزشی مندرج در نظام آموزشی می تواند به شکل قابل توجهی بر انگیزش و یادگیری دانش آموزان تأثیر بگذارد. استفاده از رویکردهای نوین، مانند یادگیری مبتنی بر پروژه و یادگیری مشارکتی، می تواند به ایجاد محیط های یادگیری جذاب و پویا منجر شود که به درک عمیق تر و کاربردی تر دانش و مهارت ها کمک می کند. همچنین، تطابق برنامه آموزشی با نیازهای جامعه و تحولات جهانی از اهمیت بالایی برخوردار است. این مسئله می تواند به ارتقای توانمندی های علمی و مهارتی دانش آموزان و آماده سازی آن ها برای چالش های آینده کمک کند. این مقاله می تواند اساسی برای پژوهش های بیشتر و آگاهی بخشی به سیاست گذاران و دست اندرکاران آموزش و پرورش باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    19
تعامل: 
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

عملکرد از مهم ترین سازه های مطرح شده در پژوهش های مدیریتی است و بدون شک مهم ترین معیار سنجش موفقیت در شرکت های تجاری به حساب می آید؛ ولی به طور کلی دربارة اینکه متغیرها و شاخص های عملکرد کدامند، هنوز توافق نظر کاملی در بین صاحب نظران وجود ندارد. شاخص های سنجش عملکرد به دو دستة ذهنی و عینی تقسیم می شود. شاخص های عینی عملکرد، شاخص هایی است که به صورت کاملاً واقعی و بر اساس داده های عینی مثل بازده دارایی، بازده حقوق صاحبان سهام، بازده سرمایه گذاری و. . . انداز ه گیری می شود. شاخص های ذهنی عملکرد بیشتر شاخص هایی را شامل می شود که برمبنای قضاوت گروه های ذی نفع سازمان شکل می گیرد؛ از جملة این شاخص ها، رضایتمندی مشتری و رضایتمندی کارکنان است. در بیشتر سازمان ها در سرتاسر دنیا مدیران به دنبال ارتقاء و بهبود عملکرد سازمان های خویش می باشند. تحقیقات مدیریتی بر اهمیت کیفیت اطلاعات حسابداری در بهبود عملکرد تاکید دارند. در نتیجه هدف این پژوهش بررسی تاثیر فرآیندهای مدیریت دانش بر عملکرد کسب و کار با در نظر گرفتن نقش میانجی کیفیت اطلاعات حسابداری در شهرداری های استان اصفهان می باشد. در راستای هدف پژوهش، چهار فرضیه اصلی تدوین شده است. این پژوهش از لحاظ ماهیت از نوع توصیفی-همبستگی است و در شمار پژوهش های کاربردی محسوب می شود. جامعه آماری این پژوهش شهرداری های استان اصفهان بود، که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 373 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شد. برای آزمون فرضیه های این پژوهش از آزمون های معادلات ساختاری در نرم افزارPLS استفاده شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها نشان داد که فرایند مدیریت دانش بر عملکرد کسب و کار در شهرداری های استان اصفهان تأثیر گذار نمی باشد. همچنین نتایج نشان داد که فرایند مدیریت دانش بر کیفیت اطلاعات حسابداری در شهرداری های استان اصفهان تأثیر می گذارد. علاوه بر این نتایج نشان داد که کیفیت اطلاعات حسابداری بر عملکرد کسب و کار در شهرداری های استان اصفهان تأثیر می گذارد. سایر نتایج نشان داد که کیفیت اطلاعات حسابداری نقش میانجی در رابطه بین فرایند مدیریت دانش و عملکرد کسب و کار در شهرداری های استان اصفهان است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    19
تعامل: 
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

پژوهش حاضر در بر گیرنده ی تاثیر تمرینات ریفورمر پیلاتس بر آگاهی بدنی و فشار ادارک شده ورزشکاران در محیط کم نور و پرنور می باشد. مفهوم آگاهی بدنی به عنوان رویکردی کلیدی است که شامل آگاهی از نحوه بهره از بدن، از منظر رفتار بدن، عملکرد بدن و تعامل با خود و دیگران می باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر تمرینات ریفورمر پیلاتس بر آگاهی بدنی و فشار ادارک شده ورزشکاران در محیط کم نور و پرنور بوده است. روش پژوهش نیمه تجربی و از نوع طرح پیش آزمون-پس آزمون با دو گروه تجربی و یک گروه کنترل بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کل ورزشکاران استان تهران که شرط ورود به تحقیق را دارند. انتخاب نمونه آماری ورزشکاران به صورت در دسترس بود، نمونه آماری ورزشکاران در استودیو ماسا، استودیو ریفرمر پیلاتس با مدیریت صفورا طهماسبی بود. در مجموع 75 ورزشکار استان تهران در دو طرح پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه تجربی و یک گروه کنترل و به طور تصادفی (در2 محیط آزمایشی کم نور –پرنور) انتخاب گردید. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه آگاهی بدنی شیدلز و همکاران (1989)، پرسشنامه مقیاس فشار یا سختی ادراک شده بورگ بهره برده شد. بعد از انتخاب آزمودنی ها، آن ها به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و تجربی تقسیم شدند. از همه آزمودنی ها پیش آزمون که به صورت پر کردن پرسشنامه آگاهی بدنی است به عمل آمد و سپس برنامه تمرینی بر روی گروه تجربی در دو مکان ورزشی کم نور و پرنور به مدت 2 ماه انجام گردید که در این مدت گروه کنترل هیچ آموزشی ندید. پس از پایان دوره تمرینی مجدداً از آزمودنی های هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. گروه تجربی در هفته سه جلسه برنامه تمرینی داشت و 8 هفته به طور مرتب به تمرین ادامه داد. مدت زمان هر جلسه تمرینی 60 دقیقه بود. برای برنامه آموزشی در محیط پرنور از تعداد 8 چراغ ال ای دی که محدوده ی وات آن ها از 100 تا 500 وات بود. استفاده کردیم و برای برنامه آموزشی در محیط کم نور می توان از 4 چراغ ها ال ای دی بهره بردیم. آزمودنی ها در 8 هفته سه جلسه برنامه تمرینی یکسان با محیط های کم نور و پرنور بود و 8 هفته به طور مرتب به تمرین ادامه داشت. مدت زمان هر جلسه تمرینی 45 دقیقه توسط مربی ریفورمر پیلاتس بود. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی (نظیر میانگین، انحراف معیار، حداقل و حداکثر نمره) و آمار استنباطی استفاده شد. در بررسی نرمال بودن داده ها از آزمون شاپیروویک و برابری واریانس ها از آزمون لوین و از تحلیل کوواریانس و همچنین تحلیل واریانس یک طرفه (ANOVA) با نرم افزار اس پی اس اس نسخه 23 در سطح معناداری 0. 05 ≥P برای مقایسه گروه ها استفاده شد. همچنین، برای کلیه فرضیه ها سطح معنی داری 05/0= در نظر گرفته شده است. نتایج نشان داد که: تمرینات ریفورمرپیلاتس بر پیش بینی تغییرات جسمانی (0. 05 ≥P)، بر پیش بینی واکنش های بدنی (0. 05 ≥P)، بر چرخه خواب و بیداری (0. 05 ≥P)، بر آغاز بیماری (0. 05 ≥P) و بر فشار درک شده در محیط کم نور و پرنور اثر معنی داری داشته است. در نتیجه می توان گفت تمرینات ریفورمرپیلاتس بر آگاهی بدنی و فشار ادارک شده ورزشکاران در محیط کم نور و پرنور تاثیر معنادار داشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    19
تعامل: 
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش میانجی رضایت شغلی در رابطه بین مشارکت کارکنان و عملکرد سازمانی صورت گرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از منظر روش و ماهیت اجرا توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری کلیه کارکنان آب منطقه ای خراسان رضوی بود که تعداد 80 نفر با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. روش نمونه گیری تصادفی ساده بود. اطلاعات موردنیاز در بخش نظری از طریق مطالعات کتابخانه ای و داده های موردنیاز در جهت آزمون فرضیه های تحقیق از طریق توزیع پرسشنامه مشارکت شغلی سالانوا و شائوفیلی (2008) و عملکرد سازمانی کاپلان و نورتون (2001) و رضایت شغلی ساخته شده بوسیله اسمیت و همکاران (1969)، جمع آوری گردید. جهت سنجش روایی پرسش نامه ها از روایی صوری و روایی تأییدی و جهت پایایی پرسش نامه ها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید که نتایج نشان از تأیید پایایی پرسش نامه ها بود جدول (1). میزان آلفای کرونباخ مشارکت کارکنان، عملکرد سازمانی و رضایت شغلی به ترتیب 84/0، 91/0 و 75/0 محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات با روش معادلات ساختاری با رویکرد روش حداقل مربعات جزئی و نرم افزار Amos انجام گرفت. نتایج پژوهش حاکی از تأثیر مثبت و معنادار مشارکت کارکنان بر عملکرد سازمانی با ضریب مسیر 25/0 و تاثیر مثبت و معنادار مشارکت کارکنان و رضایت شغلی با ضریب مسیر 44/0 است. همچنین یافته های پژوهش نشان دهنده رابطه مستقیم بین رضایت شغلی و عملکرد سازمانی با ضریب مسیر 41/0 است. با توجه به تأیید اثر مشارکت کارکنان بر عملکرد سازمانی و رضایت شغلی و همچنین تائید اثر عملکرد سازمانی و رضایت شغلی، می توان گفت رضایت شغلی، رابطه مشارکت کارکنان و عملکرد سازمانی را میانجی گری می نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    19
تعامل: 
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

نظام آموزشی ایران که از دوران باستان و امپراتوری هخامنشی تا به امروز سیر تکاملی خود را طی کرده، در دوره های معاصر تحت تأثیر تحولات مهم سیاسی و فرهنگی نظیر انقلاب مشروطه (1284) و انقلاب اسلامی (1357) تغییرات بنیادینی را تجربه کرده است. این تحولات منجر به تلفیق آموزه های اسلامی با روش های نوین آموزشی شده و بر اهمیت آموزش به عنوان ابزاری برای توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تأکید دارد. ساختار آموزشی کنونی ایران شامل دوره های پیش دبستانی، ابتدایی، راهنمایی، متوسطه و آموزش عالی است که توسط وزارت آموزش وپرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مدیریت می شود. آموزش ابتدایی به عنوان یکی از مهم ترین ارکان این سیستم، علیرغم رایگان بودن و گستردگی آن، با چالش های متعددی روبه روست. از جمله این چالش ها می توان به نرخ بالای ترک تحصیل، کمبود منابع آموزشی، زیرساخت های ناکافی، کمبود معلمان و کیفیت پایین آموزش در برخی مناطق به ویژه در مناطق روستایی اشاره کرد. از طرف دیگر، اصلاحات اخیر در نظام آموزشی ایران بر بازنگری در برنامه های درسی با تأکید بر تفکر انتقادی، مهارت های حل مسئله و یادگیری مبتنی بر فناوری تمرکز دارد. تلاش هایی برای ادغام فناوری های دیجیتال در فرآیند آموزشی و بهبود روش های تدریس به منظور تشویق یادگیری خلاقانه و مشارکتی صورت گرفته است. با این حال، این اصلاحات اغلب با مقاومت فرهنگی و اجتماعی روبه رو هستند که بر موفقیت تحصیلی سنتی و رقابت آکادمیک تأکید دارند. این مقاله با هدف بررسی تاریخی، تحلیل چالش ها و معرفی فرصت های موجود در نظام آموزشی ایران، به ویژه در سطح ابتدایی، تدوین شده است. همچنین به نقش آموزش ابتدایی در توسعه پایدار و اهمیت آن در شکل دهی آینده ای روشن برای جامعه ایرانی پرداخته می شود

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    19
تعامل: 
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مشکلات مختلف رفتاری ممکن است بر عملکرد تحصیلی کودکان تأثیر منفی بگذارد، زیرا مثلاً کودکان خجالتی ترس، غم، اضطراب و برانگیختگی فیزیولوژیکی بیشتری را در کلاس تجربه میکنند که ممکن است با ایجاد اختلال در توجه و پردازش اطلاعات، یادگیری کلاس را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین آنها تعامل کمتری با معلمان و همسالان داشته و در نتیجه فرصت کمتری برای کسب مهارت های مهم اجتماعی و تحصیلی دارند. پژوهش حاضر به روش مروری کتابخانه ای انجام شده است که هدف از آن بررسی تاثیر آموزش مهارت حل مسئله اجتماعی بر عملکرد تحصیلی و مشکلات عاطفی رفتاری درونی سازی شده و برون سازی شده دانش آموزان ابتدایی بود. نتایج پژوهش نشان می دهد که آموزش مهارت حل مسئله اجتماعی باعث کاهش مشکلات عاطفی رفتاری و بهبود عملکرد تحصیلی دان شآموزان می شود. حل مسئله از اهداف مهم یادگیری است که رشد آن به عملکرد تحصیلی مطلوب، خلاقیت و نوآوری منجرمیشود و به افراد کمک میکند هنگام رویارویی با مسائل به شیوهای خلاقانه آنها را حل کنند. بنابراین آموزش مهارت حل مسئله اجتماعی منجر به بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان ابتدایی می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    19
تعامل: 
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

ایجاد انگیزه در کارکنان، به ویژه در میان زنان شاغل، از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا می تواند به بهبود عملکرد، افزایش رضایت شغلی و تقویت انگیزش حرفه ای منجر شود. این عوامل نه تنها به رضایت فردی کارکنان کمک می کند، بلکه به دستیابی به توسعه و تقویت تعهد سازمانی نیز تسهیل می گردد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر انگیزش شغلی بر تعهد سازمانی و توسعه زنان در شهر تبریز انجام شده است. این تحقیق از نظر هدف، بنیادی و به لحاظ روش، توصیفی-همبستگی با رویکرد تحلیل مسیر است. برای این منظور، از میان کلیه زنان شاغل در سازمان های خصوصی شهر تبریز در سال 1402، 150 نفر به روش نمونه گیری غیرتصادفی در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه های انگیزش شغلی رابینسون (2004) و تعهد سازمانی آلن و میر (1990) بود. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از تحلیل مسیر و آزمون رگرسیون چندگانه همزمان بر اساس مراحل بارون و کنی انجام شد. نتایج این پژوهش نشان داد که تعهد سازمانی تأثیر معناداری بر انگیزش شغلی زنان دارد. بر اساس یافته های این پژوهش، می توان نتیجه گرفت که تعهد سازمانی نقشی کلیدی در افزایش انگیزش شغلی و توسعه حرفه ای زنان ایفا می کند. از این رو، مدیران باید با اتخاذ استراتژی های مؤثر در این زمینه، به تقویت تعهد کارکنان و بهبود محیط کار بپردازند تا به رشد و پیشرفت سازمان کمک کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button