توجه به پیشرفت های روزافزون در تکنولوژی ساخت سیستمهای تراکشن، ابنیه راه آهن، افزایش سرعت سیر و افزایش سرویس دهی خطوط، مسوولیتهای رانندگان روز به روز سنگینتر و حساستر شده است و این در حالی است که از آنها به عنوان مهمترین منابع خطا یاد می شود. تنشهای ترافیکی افزونگی تجهیزاتی که مسوولیت کنترل آنها را دارند و افزایش فشارکاری باعث افزایش تعداد اشتباهات رانندگان شده است که در بعضی موارد منجر به حوادثی با اثرات جبران ناپذیری خواهد شد. تعداد این حوادث به حدی شد که مهندسین صنعت ریلی را بر آن داشت تا درطول سالها سیستمهای مختلفی همچون ATO,ATP,ATS,AWS و در نهایت سیستم کلی ATC را طراحی و به کار گیرند. با وجود این سیستم هدایت بهینه و امن و کنترل کامل قطار بین مبدا و مقصد به طوریکه راحتی مسافر، ایمنی، دقت در توقف، زمان سفر، صرفه جویی در مصرف انرژی، رسیدن به سرعت حداکثر و حفظ آن برای حداکثر زمان ممکن و سپس کاهش سرعت طبق پروفیل مشخص حاصل شود و این مسوولیت حتی بهتراز یک راننده مجرب انجام خواهد شد.