Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

15,064
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,187
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مصرف و مصرف گرایی از منظر اسلام و جامعه شناسی اقتصادی

صفحات

 صفحه شروع 151 | صفحه پایان 178

چکیده

 مصرف و مصرف گرایی مساله ای چند بعدی است که از جهات گوناگون قابل بررسی است و در هر جامعه ای متاثر از عوامل متعدد از جمله فرهنگ عمومی, هنجارها و ارزش های حاکم است. مصرف گرایی, اصالت دادن به مصرف و هدف قرار دادن رفاه و دارایی های مادی است.اسلام با تاکید بر لزوم حفظ مال, تامین نیازهای زندگی, سرمایه گذاری اقتصادی, تامین رفاه زندگی برای خود و افراد تحت تکفل با معیار رعایت اعتدال و میانه روی, مسلمانان را به مصرف دعوت کرده و از هر گونه اسراف, تبذیر و ... در مصرف منع کرده است.مصرف گرایی آثار متعدد و گوناگون اقتصادی, سیاسی, روانی و به ویژه جامعه شناختی را در جامعه بر جا می گذارد. از آثار جامعه شناختی مصرف گرایی می توان به تبدیل ثروت و مصرف, به ارزش و غلبه آن بر دیگر ارزش ها, نمایش ثروت, شکاف طبقاتی و نابرابری اجتماعی, احساس محرومیت و ... نام برد.مقاله حاضر با روش اسنادی, تحلیل محتوا و توصیفی و رویکرد جامعه شناختی بعد از تبیین آثار مصرف گرایی در جامعه, مصرف گرایی را از دید آموزه های اسلامی بررسی می کند و به این نتیجه می رسد که مصرف به خودی خود پدیده ای مذموم نیست و اسلام نیز مسلمانان را برای تامین نیازهای زندگی تشویق می کند اما مصرف گرایی و هدف قرار دادن مصرف آثار منفی داشته, همسو با مفاهیمی چون اسراف, تبذیر و اتراف بوده و از دید اسلام مذموم شمرده شده است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

سیدی نیا، سیداکبر. (1388). مصرف و مصرف گرایی از منظر اسلام و جامعه شناسی اقتصادی. اقتصاد اسلامی، 8(34)، 151-178. SID. https://sid.ir/paper/99813/fa

Vancouver: کپی

سیدی نیا سیداکبر. مصرف و مصرف گرایی از منظر اسلام و جامعه شناسی اقتصادی. اقتصاد اسلامی[Internet]. 1388؛8(34):151-178. Available from: https://sid.ir/paper/99813/fa

IEEE: کپی

سیداکبر سیدی نیا، “مصرف و مصرف گرایی از منظر اسلام و جامعه شناسی اقتصادی،” اقتصاد اسلامی، vol. 8، no. 34، pp. 151–178، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/99813/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا