Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    5373
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 5373

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    3021
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3021

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    1-19
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    3071
  • دانلود: 

    768
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر نظریه سازنده گرایی اجتماعی بر برنامه درسی علوم دوره راهنمایی است. بدین منظور، نمونه ای از جامعه آماری دانش آموزان دختر و پسر پایه سوم شهر زاهدان با روش نمونه گیری مرحله ای تصادفی انتخاب شدند و عملکرد آنان در قالب «طرح نیمه آزمایشی چهار گروهی سالمون» مورد بررسی قرار گرفت. نمونه های مورد مطالعه، دو گروه کنترل و دو گروه آزمایش دختر و پسر بودند.ابزار پژوهش برای بررسی عملکرد مورد انتظار، آزمون جهانی تیمز بود. با استفاده از روش های تحلیل آماری آزمون تی و تحلیل واریانس، یافته ها نشان داد که بین عملکمرد دانش آموزان که با رویکرد سازنده گرایی اجتماعی آموزش دیده اند (گروه های آزمایش) و آن هایی که با برنامه رایج علوم آموزش دیدند (گروه های کنترل)، تفاوت معنی داری وجود دارد. به عبارت دیگر، عملکرد فراگیران آموزش دیده با رویکرد سازنده گرایی اجتماعی، بالاتر از عملکرد فراگیران گروه کنترل بود. بین عملکرد دانش آموزان دختر و پسر در گروه های آزمایش و کنترل، تفاوت معنی داری مشاهده گردید. دانش آموزان دختر و پسر گروه های آزمایش عملکرد بالاتری از دانش آموزان گروه کنترل داشتند.عملکرد دانش آموزان پسر گروه های آزمایش نیز بالاتراز دختران گروه های آزمایش بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3071

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 768 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2007
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    9-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    374
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

The main purpose of this study is providing a national curriculum adaptation model for multi-grade classrooms. For this purpose, a large mass of related literature and some countries experiences on multi-grade education have been reviewed and analyzed. Furthermore, on the basis of the document analysis and conducting interviews with domestic and outsider experts the conceptual model of multi-grade curriculum model has developed. The designed model has been validated by 15 experts of curriculum and instruction experts (PhD faculty members). The first draft of introduced model to the experts has been modified on the basis of their comments. The validated model has 10 components that will be described in the article.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 374

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

قائدی یحیی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    21-50
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    3066
  • دانلود: 

    714
چکیده: 

هر برنامه درسی، و از جمله برنامه درسی فلسفه برای کودکان، بر نظریه و بنیادهای نظری استوار است. در بدو امر می توان این بنیادها را در دیدگاه ها و آرای فیلسوفان جست و جو کرد؛ هم به این دلیل این که در این برنامه درسی قصد داریم فلسفه ورزی را به کودکان بیاموزیم و هم به دلیل شمول و کلی بودن فلسفه در نظریه و نظریه پردازی. در این مقاله، صرفا به بررسی اندیشه های فیلسوفانی نظیر سقراط، افلاطون، دکارت، کانت، هگل، نلسوم و لیپمن پرداخته ایم. نتایج این بررسی نشان می دهد که اندیشه های سقراط، افلاطون و کانت از مفهومی از فلسفه حمایت می کنند که برنامه درسی برای کودکان بر آن استوار است. اندیشه های سقراط نیز در روش و در عمومی دانستن فلسفه، از این برنامه حمایت می کند. وابستگی همه دیدگاه های افلاطون به تربیت و فلسفه تربیت نیز زمینه لازم را برای رشد چنین برنامه ای تداریک دیده است. تاکید دکارت بر فلسفه ورزی و بازگرداندن فلسفه به جایگاه واقعی خود و نزدیکی قواعد و مراحل رشد دکارت به روش مورد نظر برنامه درسی فلسفه برای کودکان را می توان جزو بنیادهای نظری این برنامه قلمداد کرد.بزرگ ترین سهم هگل در زمینه برنامه درسی فلسفه برای کودکان تاکید او بر آموزش منطق است. سهم نلسون در این برنامه نیز تدارک تجربه ای عملی از اجرای روش سقراطی است که تقریبا شبیه آن چیزی است که این برنامه در نظر دارد. لیپمن در مقام بنیان گذار نیز سهمی جدی در این زمینه دارد. تغییر شیوه سقراطی از گفت و گوی دو نفره به گروهی، استفاده از متون مکتوب، عقیده نداشتن افلاطون به دموکراسی و تمایل او به ورود به دوره دیالکتیک از 18 سالگی به بعد، مخالفت کانت با ورود زود هنگام دانشجویان (و کودکان) به بحث های فلسفی، تاکید هگل بر اطاعات از دولت جزء ناهماهنگی نظری اندیشه های این فیلسوفان با این برنامه است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3066

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 714 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    51-78
تعامل: 
  • استنادات: 

    5
  • بازدید: 

    1475
  • دانلود: 

    349
چکیده: 

دقت و توجه کارشناسانه در انتخاب محتوای درسی و پیام های آشکار و مکنون آن ها می تواند، به صحت و سلامت فرایند شکل دهی هویت ملی و هم چنین رشد آن در دانش آموزان کمک نماید. به همین دلیل مساله کلی پژوهش حاضر عبارت است از چگونگی پرداختن کتب تعلیمات اجتماعی، تاریخ و فارسی دوره راهنمایی به مقوله هویت ملی و نیز شناسایی کاستی ها و آسیب پذیری های هر کدام از آن ها در متون درسی. برای انجام پژوهش حاضر و پاسخ گویی به سوالات آن، از روش تحلیل محتوا استفاده شده است.در پژوهش حاضر، یازده مقوله شناسایی شدند. که عبارت اند از بعد دینی، بعد سیاسی، ارزش های ملی، هنجارهای ملی، میراث فرهنگی، اسطوره های ملی، نمادهای ملی، ویژگی های جغرافیایی، خرده فرهنگ های قومی، افتخارات ملی و تعاملات بین المللی.در مجموع، یافته های به دست آمده از پژوهش حاضر دلالت بر آن دارد که در کتب نام برده، به برخی از مولفه های مربوط به پدیده هویت ملی در حد نسبتا مناسبی پرداخته شده است. که این مولفه ها عبارت اند از: بعد دینی و بعد سیاسی. این در حالی است که برخی دیگر از ابعاد هویت ملی شدیدا مورد غفلت قرار گرفته اند. ابعاد مذکور به ترتیب عبارت اند از: هنجارهای ملی، اسطوره های ملی، خرده فرهنگ های قومی، نمادهای ملی و تعاملات بین المللی. باتوجه به یافته های به دست آمده، بازنگری در هدف ها و محتوای برنامه های درسی دوره های گوناگون تحصیلی با تاکید بر پرورش هویت ملی (اسلامی - ایرانی) پیشنهاد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1475

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 349 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 5 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 9
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    79-118
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    5563
  • دانلود: 

    2440
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل اثرگذار بر برنامه درسی دانشگاه مجازی و شناسایی ویژگی های عناصر نه گانه آن است. برای طراحی برنامه درسی ابتدا باید عوامل اثرگذار بر برنامه درسی شناسایی شود و سپس نحوه اثر گذاری این عوامل بر عناصر برنامه درسی مورد بررسی قرار گیرند.قابلیت های فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) و نظریه های یادگیری یادگیرنده محور دو عامل اثرگذار بر طرح برنامه درسی دانشگاه مجازی هستند. قابلیت های چند رسانه ای، ابر رسانه های، تعاملی، انعطاف زمانی و مکانی فاوا به یادگیرنده امکان می دهد، به محتواها و منابع یادگیری گوناگون دست رسی داشته باشد و با هم کلاسان، مدرسان و راهنمایان متعدد تعامل داشته باشد و متناسب با شرایط و موقیعت خود در فعالیت های یادگیری شرکت کند. مجموعه این امکانات به یادگیرنده کمک می کند، دانش خود را به طور فعال و متناسب با موقعیت شکل دهد.فرانسیس کلاین، نه عنصر: هدف ها، محتوا، فعالیت های یادگیری، گروه بندی یادگیرندگان، مواد و منابع یادگیری، فضا، زمان، راهبردهای تدریس و شیوه های ارزش یابی را در طراحی برنامه های درسی شناسایی کرده است. در این پژوهش، ویژگی های این نه عنصر با توجه به قابلیت های فاوا و دلالت های نظریه های یادگیرنده محور مورد بررسی قرار گرفته است. یافته های این پژوهش نشان می دهد، تدوین نه عنصر برنامه درسی دانشگاه مجازی با ملاحضه قابلیت های فاوا و دلالت های نظریه های یادگیرنده محور، مهارت های مورد نیاز عصر اطلاعات- همچون مهارت حل مساله، تفکر انتقادی، مهارت برقراری ارتباط، مشارکت و خود راهبری- را در دانشجویان تسهیل می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 5563

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2440 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button