Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,507
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,769
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی برنامه درسی دانشگاه مجازی

صفحات

 صفحه شروع 79 | صفحه پایان 118

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, بررسی عوامل اثرگذار بر برنامه درسی دانشگاه مجازی و شناسایی ویژگی های عناصر نه گانه آن است. برای طراحی برنامه درسی ابتدا باید عوامل اثرگذار بر برنامه درسی شناسایی شود و سپس نحوه اثر گذاری این عوامل بر عناصر برنامه درسی مورد بررسی قرار گیرند.قابلیت های فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) و نظریه های یادگیری یادگیرنده محور دو عامل اثرگذار بر طرح برنامه درسی دانشگاه مجازی هستند. قابلیت های چند رسانه ای, ابر رسانه های, تعاملی, انعطاف زمانی و مکانی فاوا به یادگیرنده امکان می دهد, به محتواها و منابع یادگیری گوناگون دست رسی داشته باشد و با هم کلاسان, مدرسان و راهنمایان متعدد تعامل داشته باشد و متناسب با شرایط و موقیعت خود در فعالیت های یادگیری شرکت کند. مجموعه این امکانات به یادگیرنده کمک می کند, دانش خود را به طور فعال و متناسب با موقعیت شکل دهد.فرانسیس کلاین, نه عنصر: هدف ها, محتوا, فعالیت های یادگیری, گروه بندی یادگیرندگان, مواد و منابع یادگیری, فضا, زمان, راهبردهای تدریس و شیوه های ارزش یابی را در طراحی برنامه های درسی شناسایی کرده است. در این پژوهش, ویژگی های این نه عنصر با توجه به قابلیت های فاوا و دلالت های نظریه های یادگیرنده محور مورد بررسی قرار گرفته است. یافته های این پژوهش نشان می دهد, تدوین نه عنصر برنامه درسی دانشگاه مجازی با ملاحضه قابلیت های فاوا و دلالت های نظریه های یادگیرنده محور, مهارت های مورد نیاز عصر اطلاعات- همچون مهارت حل مساله, تفکر انتقادی, مهارت برقراری ارتباط, مشارکت و خود راهبری- را در دانشجویان تسهیل می کند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سراجی، فرهاد، عطاران، محمد، نادری، عزت اله، و علی عسگری، مجید. (1386). طراحی برنامه درسی دانشگاه مجازی. مطالعات برنامه درسی، 2(6)، 79-118. SID. https://sid.ir/paper/101111/fa

    Vancouver: کپی

    سراجی فرهاد، عطاران محمد، نادری عزت اله، علی عسگری مجید. طراحی برنامه درسی دانشگاه مجازی. مطالعات برنامه درسی[Internet]. 1386؛2(6):79-118. Available from: https://sid.ir/paper/101111/fa

    IEEE: کپی

    فرهاد سراجی، محمد عطاران، عزت اله نادری، و مجید علی عسگری، “طراحی برنامه درسی دانشگاه مجازی،” مطالعات برنامه درسی، vol. 2، no. 6، pp. 79–118، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/101111/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا