مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,454
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

715
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان برخورداری کتب فارسی، تاریخ و تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی تحصیلی از مولفه های هویت ملی

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 78

چکیده

 دقت و توجه کارشناسانه در انتخاب محتوای درسی و پیام های آشکار و مکنون آن ها می تواند, به صحت و سلامت فرایند شکل دهی هویت ملی و هم چنین رشد آن در دانش آموزان کمک نماید. به همین دلیل مساله کلی پژوهش حاضر عبارت است از چگونگی پرداختن کتب تعلیمات اجتماعی, تاریخ و فارسی دوره راهنمایی به مقوله هویت ملی و نیز شناسایی کاستی ها و آسیب پذیری های هر کدام از آن ها در متون درسی. برای انجام پژوهش حاضر و پاسخ گویی به سوالات آن, از روش تحلیل محتوا استفاده شده است.در پژوهش حاضر, یازده مقوله شناسایی شدند. که عبارت اند از بعد دینی, بعد سیاسی, ارزش های ملی, هنجارهای ملی, میراث فرهنگی, اسطوره های ملی, نمادهای ملی, ویژگی های جغرافیایی, خرده فرهنگ های قومی, افتخارات ملی و تعاملات بین المللی.در مجموع, یافته های به دست آمده از پژوهش حاضر دلالت بر آن دارد که در کتب نام برده, به برخی از مولفه های مربوط به پدیده هویت ملی در حد نسبتا مناسبی پرداخته شده است. که این مولفه ها عبارت اند از: بعد دینی و بعد سیاسی. این در حالی است که برخی دیگر از ابعاد هویت ملی شدیدا مورد غفلت قرار گرفته اند. ابعاد مذکور به ترتیب عبارت اند از: هنجارهای ملی, اسطوره های ملی, خرده فرهنگ های قومی, نمادهای ملی و تعاملات بین المللی. باتوجه به یافته های به دست آمده, بازنگری در هدف ها و محتوای برنامه های درسی دوره های گوناگون تحصیلی با تاکید بر پرورش هویت ملی (اسلامی - ایرانی) پیشنهاد می شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

شمشیری، بابک، و نوشادی، محمودرضا. (1386). بررسی میزان برخورداری کتب فارسی, تاریخ و تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی تحصیلی از مولفه های هویت ملی. مطالعات برنامه درسی، 2(6)، 51-78. SID. https://sid.ir/paper/101112/fa

Vancouver: کپی

شمشیری بابک، نوشادی محمودرضا. بررسی میزان برخورداری کتب فارسی, تاریخ و تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی تحصیلی از مولفه های هویت ملی. مطالعات برنامه درسی[Internet]. 1386؛2(6):51-78. Available from: https://sid.ir/paper/101112/fa

IEEE: کپی

بابک شمشیری، و محمودرضا نوشادی، “بررسی میزان برخورداری کتب فارسی, تاریخ و تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی تحصیلی از مولفه های هویت ملی،” مطالعات برنامه درسی، vol. 2، no. 6، pp. 51–78، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/101112/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button